Pages

Monday, August 13, 2012

Biskut Makmur II....balik mana??

Asssalaamualaikum....
waaah kemeriahan syawal semakin terasa......kawasan perumahan mokwo penuh dengan pelita2 di malam hari nya..manakala siangnya bau kebakaran sekuk2 yang wangi lagi harum memenuhi ruang udara nya
mokwo angan2 nak buat 10 jenis sekuk tahun nih...tapi sampai sekrang hanya sempat buat 3 jenis jek...tu pun nak menghabihkan macam dah tak dak kederat kekdahnya...:D...

ni adalah salah satu biskut raya mokwo tahun ni...memang wajib jugak buat, kalau tak, mau ada yang tarik muncung.....esok biskut nih mokwo jadualkan untuk di export ke kelantan, kedah dan bangi.....sekurang2  nya tuan biskut tak dapat beraya di kampung...biskut  itu ada sebagai pengganti diri...aduh syahdu pulak bunyinya !!!
so kepada sesiapa yang ingin buat mokwo sertakan resepi di sini yek! senang sangat2


Biskut makmur II

 doh:
1 cawan minyak sapi tulen
3 1/2 sudu besar gula icing
3 sudu besar susu tepung
1/2 sudu kecil garam
3 cawan tepung gandum (mokwo guna tepung red rose lagi sedap )

inti:
1/2 cawan kacang tanah--goreng tanpa minyak, buang kulit dan kisar
3 sudu besar gula pasir
--kisar kering semua bahan inti. ketepikan

hiasan:
gula icing secukupnya

cara2:
  1.  satukan bahan2 doh. uli sebati
  2. balut doh dengan cling flim dan simpan dalam peti sejuk utk 2 jam
  3. bila nak mencanai doh, keluarkan doh dan biarkan pada suhu bilik.
  4. ambil 1/2 sudu besar doh, sudukan 1/4 sudu kecil inti dan bulat2 kan
  5. ulang proses tersebut sampai habis
  6. bakar pada suhu 160 C dalam masa sekitar 20 minit..bergantung pada oven masing2 lah yek!
  7. bila biskut dah agak sejuk sedikit bolehlah golek2 kan dalam gula icing
semoga kita masih Istiqamah memeriahkan sepuluh malam terakhir Ramadhan dengan Ibadah !!! InsyaAllah

6 comments:

mama sara nur said...

assalam mokwo
nakkkkkkkkk he he
memang sedap bicikut ni tp kan sedey sb tak penah buat yg menepati citarasa sy kalu yg org buat sedap je
nk resepi ni ye tq mokwo

Nuridah said...

Assalamualaikum Mokwo,

berbuka apa hari ini?? Wah dh tyg kuih makmor ya...ini favorite
anak Nur...sedap kan?? Nanti hantor sebalang kek org singapura!!!Hehehe.

Acik Erna said...

Assalamualaikum mokwo..kuih kegemaran acik ni..suka makan tapi tak pernah buat sendiri.beli je dari dulu.
mokwo nanti raya datang le rumah acik,,kalau mokwo tak balik kampung.

mokwo® said...

waalaikumussalam mama SN...amek2...mama mudah jek nih...antara banyak2 sekuk..mokwo memang suka makan yg nih..menambah lemak di badan je kekdahnya..:))...ma bleh terai resepi yang nih..kalau tak nak berlemak sgt..boleh campur myk sapi tu dgn sedikit marjerin!

mokwo® said...

satu balang ode dapt lagi satu balang free...siaaaap shippin to sgpr...hihi.tapi tak jamin sampai sana masih berbaki lagi tak sekuk nih!!:))

mokwo® said...

waalaikumussalam kak...mokwo pun dulu 2 main beli jek..hihi..tapi taun nih terlebih rajin, kita buatlah.terima kasih atas pelawaan akak..nanti kalau di beri keizinanNya kita sampai lah kat depan umah akak!!masak sodap2 tau!hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...