Pages

Sunday, July 29, 2012

Koci basi, murtabak kosong dan air kelapa paip !!

Assalamualaikum
Ni cerita semalam..kakak  n the geng...tetiba nak ke paRam (pasar Ramadhan ) berdekatan dengan rumah mokwo...beberapa hari kakak dok ajak mokwo pergi...tapi mokwo tak berminat nak pergi..di tambah dgn keadaan trafik yg menyeksakan... nak jalan kaki..terasa sungguh malas, lagi pun  kebanyakkan hari mokwo sudah masak...so mcm membazir dan buang masa ajerlah kalau mokwo pergi.

tup2 petang semalam..geng2 kakak singgah di rumah dan ajak kakak hepi2 hour ke PaRam. mokwo benarkan..mokwo sponsor jugak RM10...mokwo pesan sungguh2 pada kakak supaya berjimat cermat tika membeli...jangan ikut nafsu tengah lapar...kakak angguk mengerti..katanya dia hanya nak beli air kelapa ajerr..! (ye kerr??)

bila kakak balik..mokwo membelek plastik bungkusan yang kakak beli...1st impression..cukup tidak membrangsangkan

kita tengok ape kakak beli: (sori tak dek gamba )

murtabak daging = 1 x RM 2.50
murtabak ayam = 1 x RM 2.50
kuih koci = 3 butir, RM 1
kuih keria = 3 butir, RM1
air kelapa = 1 bungkus RM 2
 --------------------------
           total belanja = RM 9

waktu berbuka tiba..kakak tak sabar nak makan makanan yg di belinya...cucur udang yang mokwo dah sediakan di pandang sepi.......tetiba....uweeeeek!!!...kakak semacam mau termuntah...rupa2nya kuih koci yg masuk dalam mulut kakak tuh dah basiii! kuih keria pula terlalu ketara rasa tepung

nya...murtabak...alahai...dah lah bayang daging pun tak nampak...nipis mc buku tulis sekolah amny pulak tuh...dan paling syahdu sekali...air kelapa...yang memang rasenya tak ubah seperti air paip !!..muncung kakak udah panjang. mokwo naik kesian jugak tengok...maklumlah penat2 beli...nak makan..satu hapah pun tak leh nak masuk tekak!!

last2 cucur udang mokwo dan air ECPI  kembali meriah dengan peminat2nya
so moral of d stori...berhati2 bila membeli di pasar ramadhan..sebb banyak jugak peniaga2 jenis bidan terjun nih...dan tak kurang jugak yg ramai me-recycle juadah mereka...so hati2 lah yek

selamat berbuka buat semua yang berpuasa!!!

9 comments:

Cheq Sue said...

selalu sangat dah kena macam ni mokwo...dah tak berapa lalu nak pegi. kalau kat ch murtabak gak penuh dengan kobis aje ler...

tun_telani said...

salam mokwo, at least still 2inggit setengah murtabak tu, sini 3inggit setengah sebijik! tp memang masak sendiri lagi best.

Cendana Kasih said...

salam makwo...sbb kes macam ni la saya jarang ke Param.. tahun ni tak sempat nak pegi lagi...saya masak jer sendiri...lebih selamat (dari segi duit, rasa dan kebersihan)... hehehe

rostina76 said...

salam mokwo. smp dah ros ni. huhu!!!kecian akak. skrg ni susah nak jmp org berniaga makan yg mmg betul2 masak sedap nak2 masa bln puasa (dorg ni kan kbykan par timer). nasib le ye. bagus lagi kalau masak sendiri (cuma kesian la utk mereka yg xsempat kena gak cari makan @param tu)

mama sara nur said...

assalam mokwo
alahai kesiankan, bila terkena mcm ni, dulu penah jg sb tu skrg kalu nk beli tgk org yg biasa jual je, air memang tak rasa nk beli takut tak sedap
tp kalu anak2 tgk semua nak he he
kadang2 malas nk buat sb makan seketu dua je, tu yg beli kan

ijayuji said...

Salam mokwo! Salam ramadhan buat mokwo n family :-) samapainya hati peniaga2 ni jual kat pelanggan mcm tu kan? kita bukannya beli free, kan kita byr dia, apa salahnya meniaga secara jujur walau tak semua peniaga mcm tu tp biasanyer mcm tu lah bila ramadhan masing2 ambik kesempatan, kurang pahala huhu.. sian ank mokwo dpt bygkan mcm kita dulu2 jugak :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Mokwo..mmg camtu la perangai peniaga Pasar Ramadhan setiap tahun.

Atie pon dah trkena gak..beli air tebu tp dah masammmm.Geram tau!

Acik Erna said...

salam mokwo...keciwa sungguh kan..kesian kakak..kalau dekat boleh acik hantar sepiring.

outbound wisata said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...