Pages

Tuesday, August 27, 2013

MEE JAWA KAK BESAH

Assalaamualaikum..

*sebelum KNJ celoteh lebih panjang lagi..KNJ nak buat pengumuman bahwa kepada sesiapa yang ada hantar e-mail baru2 ni...KNj nak minta maaf banyak2 kerana kebanyakkan e-mail KNj teeeer delete dengan tak sengaja...so sapa2 rasa nak tanya apa2..boleh email KNJ semula yek..Harap Maaf!*

Hari ni buat lah mee jawa..lepas dah tak tau idea apa nak masak...habiskan lah apa yang ada dalam peti sejuk tu...memang sedap!!... terasaa ke'jawaan'nyer itew! :D

ade satu benda nak cerita pasal mee kuning ni...klau uaols buat mee kari atau campur kuah yang mempunyai kunyit di dlamnya dan dapati mee bertukar kaler menjadi merah atau maroon...bermakna mee tersebut ada mengandungi asid boric yang merbahaya pada kesihatan...eloknya buang aje mee tu dan pastikan kalau beli mee...ada tertera perkataan "tanpa bahan pengawet" di tulis..paling bagus pakai mee kuning homemade atau boleh pakai sphagetti ajer


resepinya dari Kak Besah My Resipi*
Tq very much!

Bahan-bahan ( 20 org. )

  • 35-40 tangkai cili kering(ikutlah kepedasan yg diingini)
  • 2 biji bawang besar(jika kecil ltk 3)
  • 1 labu bawang putih (+-10 ulas)
  • halia muda - sebesar ibujari
  • 3 btg serai diketuk (harus saja))
  • *2 sudu mkn jintan manis
  • *1 sudu mkn jintan putih
  • 12 biji buah pelaga (ni wajib)
  • 1/2 kg daging lembu - hiris & rebus empuk. simpan air rebusannya.
  • #1/2 kg udang basah (elok yg besar skit +- jari manis) - buang kulit & kepala
  • #1/2 cwn tepung gandum(50 g)
  • 1/2 sudu mkn asam jawa extra
  • 4 @ 5 sudu mkn mmbukit gula pasir (maaf..memang ltk banyak gula yer..)
  • 3 bungkus mee kuning (1 1/2 kg) - dicelur
  • akseseri cm besa sprti sawi celur, telur rebus,daging rebus, tauhu goreng, tauge, cili potong, hirisan cekodok udang. (sme ni harus je..)
  • bawang goreng & hirisan daun sup (wajib)
  • limau kasturi @ limau nipis(wajib gak)

Cara-cara

  1. blend cili kering(mstilah dh buang bj & cuci kn..), bawang besar, putih & halia.
  2. tumbuk jintan2 atau dimesin kering sj - ketepikan.
  3. panaskn 2 senduk minyak, tumis cili mesin td brsama serai hingga pecah minyak.
  4. then masukkan jintan2 & buah pelaga, tumis sehingga.. hb/ank2/jiran sbelah tanya;"hai, msk ape tu..?" (hingga wangi la..heheh)
  5. then masukkan 2 cwn air, biar mendidih dlm 3 minit. terus MATIKAN API. tambahkan 4 cwn air sambil dikacau - biar sejuk dulu.
  6. bancuh tepung dgn 3 cwn air, lalu diblend bersama udang hingga halus. udang lebih untung guna yg kasar coz yg kecil, bila dh dibuang kulit skit je dptnyer. kena doble kn timbangannyer plk 9t.. (KNJ blend udang berasingan dengan tepung) sterusnya campurkn ia bersama bhn yg ditumis td. masukkan juga air rebusan daging. kacau sebati.
  7. pasang balik api dapur, sentiasa kacau hingga mendidih. masukkan gula, asam jawa n garam. suaikan rasanya. ia memang agk manis, (x mcm mee kari ,bandung,hailam.) nama pon mee jawa kan...hehe..
  8. agk2 lah kepekatannyer yer. tambah air jika pekat sgt. tp, jgn lah terlalu cair plak. utk sukatan di atas, menhasilkan kuah dlm..( jap ek, akk gi ukur dlu..) >>ha, hampir penuh dlm periuk 24 cm, tinggi 10 cm.
  9. bila dah mendidih beberapa mnt, bleh lah tutup api. x prlu didihkn lama2 coz, kita akn panaskn lg, setiap kali nk hidangkan.
  10. seterusnya.. bubuh mee ke dlm pinggan, tabur bhn2 sampingan, lalu dicurahkan kuahnya panas2. mee ni kena bubuh bawang goreng lebih, baru naik aromanyer. limau msti bubuh utk balancekn manis kuah. kuah mesti belinang, x bleh lecat2 sje.. ni memang cara menghidangnyer..
  11. kuah bleh dibuat banyak & dibekukan dlm freezer. bila nk guna juz didihkan semula.
  12. Alhamdulillah.. dgn respini ramai yg order (kuah sj) utk jamuan fmly gathering, open house dll. jg prnah menyediakan kuah utk mjlis kahwin 1000 jmputan. tp.. skarang dh pencen la...hehe..

5 comments:

tun_telani said...

Salam kak nik ja.. tu dia.. terserlah jawamu... hahahaha.. tun xtau la beza mee jawa, mee bandung, mee udang.. ape lg mee yg seangkatan dgn nyer.. hihi

Acik Erna said...

KNJ..kalau makan mee dikedai..memang cepat je merahnyakan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak Nik ja..minta izin copy resepi ya..klu rajin larrrr leh try :D

mama sara nur said...

assalam kak nik ja

terliur sudah nampak mee rebus ni
he heee sodappp tu
kalu ada rajin blh gak try nanti ni

Kak Nik Ja said...

to tun telani:
KNJ pun tak tau gak...hihihi makan je pandai

to Kak Erna:
betul tu kak...nak makan pun serba salah kan...kalau nak suruh dia tukar lagi kita serba salah!

to atie:
boleh atie...tunggu anak2 balaik kan baru seronok masaka2 dan makan!

to mama sara nur:
sedap ni mama ..rase2 mee rebus tapi kaya dgn udang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...