Pages

Tuesday, January 15, 2013

popcorn lagik !

Assalaamualaikum,
Akak tak suka tengok movi di panggung....tapi kalau pegi shoppin complex...akak akan cari dia punya panggung wayang....semata-mata nak beli popcorn...tapi itu dululah

masa baru2 kawin...sekarang tak kosa haku! senang beli di pasar2 malam ajer...murah dan sedap jugak....siap ade kaler maler lagik kan!



ok lah tak yah ngomel panjang2...respinya Kak Nik dah pernah letak sebelum nih...boleh refer di SINI....
pesan Kak Nik...kalau boleh.sebelum menggoreng popcorn....gunalah kuali yang agak berat ie koli yg mempunyai lapisan bawah yg agak tebal...supaya popcorn masak elok sekata dan tak mudah hangus

hati2 jugak semasa membuat karamel tu...jgn di sentuh syrup yg panas kalau sayangkan kulit mulus anda....:P

terimakasih sekali lagi padapemilik asal, Aludra dari My Resipi ..mudah dan simple!

 apalagik!...popcorn semangkuk dah ade...jom kita nengok movi.....errrk movi kat astro je lah....:))....tak pun akak suka tengok cerita Kemah Keming by UAI....boleh tersembur popcorn dlm mulut dibuatnya...dalam berlawak ade banyak Ilmu yang berguna....I loike!

                                                               POPCORN

bahan2:

2 sudu besar marjerin
4 sudu besar minyak masak
1/2cawan jagung kering secukupnya
sedikit garam

cara-caraPanaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam)
Ni rupa jagung kering tu..
Tambah Karamel [Optional]
 1 sudu mentega/margerin
5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada)
sedikit air jika perlu

Untuk Karamel [Optional]
  1. Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.
  2. selepas sejuk sedikit...ratakan popcorn di atas dulang pembakar yang di alas dgn baking paper,
    bakar pada suhu 160 C selama 10 minit utk meranggupkan popcorn


12 comments:

Acik Erna said...

assalam kaknikja..acik paling malas nak buat popcorn memang tak pernah uat pun he he..makan suka..tapi beli je.

shazrina said...

memang feveret saye ni, lagi lagi kalo letak karamel, memeang terangkat ...trime kasey sebab berkongsi resepi :)

Qhaifa Nur said...

mula-mula buat seronok sebab jadi..lepas tu galak kali buat juga...makan panas2 sedapnya..

Gee® said...

sedap tuh...

Chik Mimi said...

Assalam kak nik gambo makin cantik guna camera canggih ye

Kak Nik Ja said...

tu lah kak..kita puuuun malaaaaas..makan bukan rajin lagik

Kak Nik Ja said...

errrk lupa lak nak jawab sala akak...walaikummussalam..moga akak sihat2 selalu!

Kak Nik Ja said...

nanti cubalah shazrina...bila dah mengadap popcorn nih...memang tak leh nak angkt pergi tempat lain dah..:))

Kak Nik Ja said...

qhaifa...kalao popcorn nih di bakar dlm oven seketika...dia menten rangup walaupun dah sejuk...best!

Kak Nik Ja said...

2 thumbs up!!

Kak Nik Ja said...

asslam chik mimi...alahai kamera akak bese2 ajer...cuma ari ni terlebih kederat amek gambo dekat luar rumah...hihi...lighting bagus skit!

Rohah said...

salam kak nik, len masa leh try..tq

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...