Pages

Monday, December 26, 2011

nasi lemak halba....apasal lah sedap sangat???

Assalamualaikum.....salam santai dan coti2 semalaysia....harap nya hari cuti kalian semua sudah ada plan yang indah2 dan manis2 yek!!

Fuhhhh....mokwo boleh menarik nafas lega..coz tetamu2 mokwo sudah pun pulang.......tinggalkan mokwo dengan seribu kenangan...seribu rasa...

so apakah makanan yang paling baik utk menambah energy lemak yang dah drained out....jawaban nya tak lain dan tak bukan ialah nasi lemak.....alasan yg bagus nak berlemak

kali ni mokwo buat yang letak halba punya....memang sedap dan wangi bagai di kata Ros JMC.....satu pinggan bagaikan tak mencukupi....rasa lemak dan aroma wangi pandan dan halba begitu menambat selera

jemput makan..!!! maaflah mokwo makan pun ni sambil kaki angkat ke kerusi...tak senonoh ekkk...tapi apakan daya...lutut ambo nih bagai nak tercabut kepenatan...huhu!!! jemput!...kopi cap badak, dah pun pokwo sediakan....alahai, dah tak dek tetamu baru boleh mokwo boleh bermanja2 dgn asben.... kalau tak, semua berlagak macho...:))

halba tu dah menyorok kat dalam timbunan nasi...memang tak nampak batang iddung lerr

mokwo kopi pes kat sini yek Ros...tq  gazillions much ! memang sedap!

Nasi lemak Halba:

Bahan-bahanya
2 cawan beras
1 cawan santan+1 cawan air
1 sudu kecil halba
sedikit hirisan halia,
3 ulas bawang merah- hiris
1 ulas bwanag putih -hiris
1 ikat daun pandan
sedikit garam

* untuk sambal ikan bilis*
1 genggam ikan bilis
sedikit belacan ( kalau tak nak letak pun takpe)
3 biji bawang merah
1/4 biji bawang besar
1 biji bawang putih
2 sudu besar cili kisar
garam
gula
sedikit air asam jawa

*Pelengkap nasi lemak*
telur rebus, timun dan ikan bilis goreng

Cara-caranya
1. Basuh beras dan masak nasi seperti biasa,  masukkan semua bahan-bahan untuk nasi lemak dan  sukatan santan untuk masak nasi ni boleh ikut sukatan air pada periuk nasi masing-masing ya.

2.  Masak sambal ikan bilis, goreng ikan bilis hingga garing, ketepikan, kemudian bawang merah dan bawang putih ditumbuk halus atau diblender halus,  panaskan sedikit minyak dan tumis cili kisar bersama bahan yang diblender tadi, tumis hingga betul garing, baru masukkan air asam jawa dan belacan. Kacau selalu.

3. Selepas itu masukkan bawang besar yang telah dihiris kasar dan ikan bilis goreng tadi, sesuaikan rasa, masukkan garam dan gula, jika terlalu kering masukkan sedikit air, masak hingga sambal agak pekat dan naik minyak, tutup api. Sedia untuk dihidangkan bersama nasi lemak, Selamat Mencuba.

Untuk sambal dia , mokwo guna resepi sendiri...tapi mokwo sertakan jugak resepi dari Ros...nanti mokwo kongsikan resepi sambal tumis mokwo yang ada sedikit kelainannya...anak2 mokwo kata..sambal tuh is the best sambal in the whole wide world....ecececehh...saja jek nak bodek mak dia kan!!! alahai anak2 ku!

7 comments:

cik cek said...

Betambah lemak dalam bdan...tak pe2 sesekali je boleh kan...nasi lemak ...memang ummppphhh...:)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam mokwo.kita tak pernah makan nasi lemak macam ni Sedap ya??nak kena cuba la ni..

hani@debumelukut said...

rasa lebih kurang mcm nasi dagang ni cuma makan dgn sambal tumis...sedap lah, nak lagi dan lagi..

Anna Qawina said...

aslmkm..nak nasik lomak 4 bungkus..lauk kasi lebih ya..nak buat mkn petangh skali..hehe

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Mok Woooo......ni pun peberet ayu...mmmm mmg wangi buh halba ni...ayu nak sepinggan, kasi lebih sambal n itu tulur reboooos.....:)

mokwo® said...

to cik cek:
woaah nasik lemak...berlemak pun ku hantam 3 pinggan..memang breakfast malaysia terbaeek!

to Ros:
tak rugi mencobanya..memang sedap!

to hani:
nasik dagang pun peveret mokwo ..tapi sayang..kat sini susah naa, nak cari beras nya

to Anna:
nasi lemak 4 bungkuih siaaaapp!

to Ayu:
makan telur lebih kena dok jauh2 skit..kang keluar tu angin kus2..manyak bauuu ooooahh!! :))

Anonymous said...

Ahaa, its fastiԁious conversation on the tоρic of this
pοst herе аt thiѕ website, I
haνe read all that, ѕo at thіs time
me alѕo cοmmenting at thіs placе.


Here is my ωeb blog ... cheapest electronic cigarettes

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...