Pages

Sunday, April 22, 2012

Menyapa Ahad dengan kuih bakar pisang

Assalamualaikum....

mintak maaf lah banyak2 kepada yang telah meninggalkan komen utk n3 yang lepas...tak dapt mokwo nak membalasnya...nak buat kunjung balas pun tak sempat juga.....terimakasih atas komen2 kalian ..you are so sweet as always!

Buat pengetahuan Yati Ali...mokwo beli barang2 yang tersebut di kedai "Rakan" bertempat di senawang nih.....bukannya di seremban tuh yek! kalau Yati datang pusing2 di senawang nih bolehlah cari kedai tuh di Dataran Komersial Chempaka Senawang...

so uoals masak ape tuh?? mokwo masih belum masuk gear satu lagi dlm bab2 memasak nih...masih lagi merewang2 dan makan kat luar ajer kerjanya.....kekadang tuh ralat juga bila mendengar  cerita seorang kawan ni yang katanya terkena santau ketika makan di luar...kasihan juga mendengarkan keaadaan nya...dari segemuk-gemuk hamba Allah, boleh jadik kurus kering......katanya lagi setiap kali dia membaca Al-Quran, badan nya akan terasa panas semacam........Minta Allah jauhkan lah! manusia itu manakan sama setiap hatinya!!

kakak ipar mokwo selalu pesan, sebelum makan di mana2 tempat haruslah baca surah Al-Insyirah, ayatul kursi dan 3 Qul tuh...tapikan bila dah kebulur, nak baca Bismillah pun sampai di hujung nun baru teringat!!! teruk ekk! tu lah seelok2 nya kalau nak keluar makan pastikan diri tak terlalu lapar...makanlah sekuk2 kering dulu skit..

oklah , back to bz....lama tak review resepi2 yg menarik di sini....kali nih resepi ulang tayang ajer...at least better than nothing kan!

ingatkan nak buat muffin karamel pisang macam Izah buat..tapi selera mokwo macam tak mau kan kek2 nih...selera veteran kan, selalunya lebih kepada kuih muih tradisi...kalau lihat kawan2 tayang kek2 yg cantik tuh, mokwo memang suka tengok, tapi tak terliur nak buatnya

kuih bakar nih memang kenalah senantiasa dengan tekak mokwo  sekeluarga termasuk anak2 juga.... lagi pun cukup senang nak buat dan tak banyak kerenahnya
kepada yang masih belum mencubanya, pastikan cuba sendiri...gerenti sedap sehingga menjilat loyang!...:D

 terimakasih sekali lagi to cik gu Dzana kerana resepi nya !



RESIPI KUIH BAKAR PISANG
Bahan2
1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar .. (mokwo guna 5 biji pisang berangan saiz sederhana)
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan* (mokwo perah dr 1/2 bijik kelapa parut)
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara21. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.







Have a nice blooming  Sunday to All !

15 comments:

Asyifa Mustaffa said...

sedap le nmpak...!
memikat btul...buat mnum petang nie...mmg mabelos lah !!

Acik Erna said...

salam mokwo..sedap tu mokwo..acik eang suka pisang.lepat pisang..talam pisang..ni kuih bakar pisang pulak..tima kasih mokwo

Sheila Shafeareen said...

Salam hrp mokwok sihat...tegoda gan kuih bako pisang tu...garing di atas nya..lembut di dlm....kena cari pisang lah...:-)

mokwo® said...

to asyifa:
memang sedap sungguh nih.....sudi2kan mencubanya yek!

to kak erna:
waah selera samo lah kito nih kak....sedap kuih muih malaysia nih!

to sheila:
mokwo sihat tq sheila...boleh ajer cari pisang tuh..nak buat pun sonang! selamt mencoba!

mama sara nur said...

assalam mokwo
sekali muncul bawa menu yg sedap gini Mokwo, rasa nak ngap je sepotong
nak pulak hari ahad ni lapo je kat umah he he

ady said...

as-salam Mokwo
berselera Ady tgk kuih bakar pisang tu..banyak jugak pisang diguna dalam resepi ni ya..mesti sedap bakar pisang ni..

mokwo® said...

to mama sara:
waalaikumussalam...memang hari Ahad adalah hari yg cepat lapo tapi hari yg tak berap rajin nak masak gak!:D

to ady:
waalaikumussalam ady...kalau di letak pisang banyak2 memang lebih sedap kuih nih! nanti ady cube yeah!ady memang rajin mokwo tengok!

Rohah said...

Salam kenal Mokwo,
saya cuba linkkan dlm list blog sy, tp not found pulak,cuba lg kemudian.
sedapnye ada kuih ni di sini dah lama sgt tak makan..

mokwo® said...

salam rohah..terimakasih singgah di dapur mokwo...hari line kat umah mokwo pun macm mogok semacam...salam kenal jugak dari mokwo!

mokwo® said...
This comment has been removed by the author.
zila 4ever said...

salam mokwo
teringat kt mak kuih nie..mmg suka buat kuih nie..allahhiii terliur pulak kita..:)

hana said...

waduh kakkkk... kiter mmmg suker bingka pisang kakzana nih... mmg terbaekkkkkk

Nieza said...

assalam mokwo, saya memang suka kuih bingka resepi ni ..byk kali dah buat jamu kwnx2 semua ckp sedap:)

mokwo® said...

to zila4ever:
oh ya ke mak selalu buat nih..memang makanan tradisi terbaeeek!

to hana:
nampak nya mokwo nih masih bukan berselera veteren lagik lah!!:))

to nieza:
salam nieza....memang kena dgn selara kita kan! nanti buat n jamu mokwo lak yek!

MamaFaMi said...

Salaam Mokwo... kita dah buat dah... dah selesai pun. Hehehe... sedap. Tq share recipe... kita pun share lagi sekali kat blog kita. Tapi ada sikiiiiiiiiiit durhaka... :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...