Pages

Wednesday, January 23, 2013

Kari kepala Ikan Special

Assalaamualaikum,
terasa nak makan karilah pulok.....kali ni buat kari guna kepala ikan merah......aaaarh awesome !



Resepi campak2 dari kak Nik....tulis jugak akak kat sini... kalau tak tulis nanti hilang , Akak jugak yg rugi...sebb akak ni pesen main tulis resepi kat cebisan2 kertas...habis masak, kertas kemana, resepi kemana ! :D...
sudah masak kari ni pokwo nak makan dgn roti canai...akak suruh dia beli ajer di kedai mamak berdekatan...lepas tuh akak nak kena pergi sekolah anak dare ku...nak amek duit bantuan sekolah RM100 hinggit.....yg jenuh nya nak kena menadah telinga dengarkan ceramah patriotik YB dari Rembau....hemm tak kosa den!

dapat duit RM100 hinggit....tapi lepas tuh kena bayar yuran PIBG, RM120 hinggit!....nampak gayanya akak kena bawak duit xtra lah...:(..eloknya duit tuh tak yah bagi kat mak bapak kan...bagi kat sekolah jelah siang2...kan sonang kojo!

nway inilah resepi nya...memang panjang skitlah list dia...tapi sgt sedap dan bau wangi bila di tumis....

KARI KEPALA IKAN SPECIAL

2 kepala ikan merah ± 1 kilo
sedikit air asam jawa
-basuh bersih dan rendam dgn air asam jawa utk 15 minit
-basuh bersih dan toskan

Bahan tumis (*di tumbuk):
½ sudu kecil ketumbar*
½ sudu kecil jintan manis*
½ sudu kecil jintan putih*
5 ulas bawng putih*
5 ulas bawang merah*
1 " halia*
1 bunga cengkih
1 bunga lawang
1" kulit kayu manis
1 buah pelaga
 2 tangkai daun kari
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
2 sudu kecil serbuk lada putih
2 sudu kecil kas kas
4 sudu besar serbuk kari ikan di campur dgn sedikit santan cair hingga menjadi pes
1 biji kelapa (perah dan ambil 1 cawan santan pekat dan 1 ½ cawan santan cair )
2 sudu kecil pes asam jawa
garam dan gula secukup rasa
minyak masak secukupnya utk menumis

2 biji tomato- belah 4
4 bendi- bersihkan dan goreng hingga sedikit layu

cara2:
  1. panaskan minyak dalam periuk.
  2. tumis bahan2 tumbuk bersama-sama bunga lawang, cengkih, buah pelaga, kayu manis dan daun kari hingga naik bau
  3. masukkan pula pes serbuk kari, sos tiram , sos cili dan kas-kas
  4. msukkan santan cair...didihkan hingga rempah dah tak rasa pahit
  5. masukkan pula santan pekat, perisakan dgn  asam jawa pes, garam dan gula secukup rase. didihkan
  6. masukkan kepala ikan hingga msaka
  7. kecilkan api . bolehlah masukkan tomato dan bendi...sedia di hidang!



10 comments:

Irfa said...

hai kak nik ;)
saya ni masak kari x berapa menjadi sgt
gulai lai okey lagi

Kak Nik Ja said...

irfa..kari ni x susah mane nak memasaknya...jgn tumis rempah hangus2 dan biarkan rempah tu dah mendidih elok ngan santan baru masukkan ikan...In sha Allah sedap lah!

~Emaa Hasnah (^_^)~ said...

salam singgah sini..kari yang sedapp =)

zila norazila said...

Kepala ikn merah mmg sesuai dmasak kari ..alahaiii sedapnyaa..kene kari tue plk pkat2 mmg mggugat..

Rohah said...

betul2 nampak sdap,pekat kuah dia..

Lesung Batu said...

salam kak nik ja..kari kuah pekat camni guna ikan merah yg isinya lembut tu mmg bes klu cicah roti canai..terbaekklah!

Gee® said...

Rasa nak korek2 jer mata ikan tu... sedapnya kari....

Qhaifa Nur said...

ikan merah kalau masak kari memang sedap.....
kena pulak dengan kuahnya yang pekat...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..emmm dapat layan ngan nasi putih sedap niiiii....

MaMa Rey said...

saya suka masak tapi selalu tak menjadi..
tak berapa terer dalam bab masak ni..
rasa nak cuba resepi ni

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...