Pages

Monday, April 25, 2011

suka yang berlemak jugak!

Muffin Pisang Lemak

Kekadang dalam demam pun mokwo boleh mengidam macam2.....setakat nih rasanye kalau sakit, makan mesti lalu punya...haha...cam no nak loss weight !! nyway.. mokwo buat muffin dah lama dah...baru mokwo ada masa utk berkongsi bersama


 bila masak kek pisang or muffin pisang  biasanya, mokwo secara peribadi lebih suka letakkan sedikit esen vanilla bukan nya esen pisang..sebb esen pisang artificial nih bau nya terlalu wangi hingga menyembunyikan sensasi rasa pisang yg ori...kalu kepingin nak letak pun , mokwo hanya letak 1 or 2 titik ajer !!

muffin nih boleh di steam atau di bakar..ikutlah keseuaian masing2 yek! mokwo buat yang steam punya...InsyaAllah 100% semua nye ter'senyum' riang muffin nih...lembut gebu cam kek pisang yg guna ovelet tuh!
Have a try!

bahan2:
1 cawan = 250ml

5 biji pisang berangan sederhana besar -- di lecek
2 biji telur A
1 1/3 cawan tepung gandum
1 sudu kecil double acting baking powder
1/4 sudu kecil soda bikarbonat
1/3 cawan gula ( kalau nak lebihkan pun boleh )
1/4 cawan butter cair -- di cairkan dulu baru sukat
1 peket (50gm ) serbuk santan kara
1/2 sudu kecil esen vanilla

 cara2nya: sediakan pengukus
  1.  satukan semua bahan bersama2 pisang yg telah di lecek. sebatikan menggunakan hand whisk!
  2. alas acuan muffin dengan kertas muffin dan sudukan adunan kedalamnya
  3. kukus for 15 min hingga masak..lebih kecil acuan lebih cepat masak muffins!


12 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mokwo..nak tumpang mkn muffin la pulak!

K.Nor said...

laaa sama la.. nor pun tak suka esen pisang! wangi dia menenggelamkan rasa pisang dan kesedapan kuih.. kan.. kan.. hehe

hani@debumelukut said...

kenapa ek, kadang2 tu bila masak, tak ada urat2 hitam kat muffin mcm dlm foto ni..pucat jer dan tak menyelerakan.
Kat mana silap akak?

Erna said...

mokwo..kalau dah ada pisang ni tak kira apa jenis kuih..akak memang suka.

suraya said...

mokwo plak tayang gambar bukan main besar gedabak tuh...mcam betul2 ada depan mata sedia untuk dimakan. Tapi capai2 tak dapat. Itulah yang dikata "boleh dilihat, tak boleh disentuh" ..hehe

mokwonik said...

2 atie:
meh2x..makan tumpang sepuyuk!

2 k.nor:
betul3x...kalau buat biskut guna esen pisang..ya ampun!!! mesti fening bila makan!

mokwonik said...

2 hani ;
ini hanya hypothesis mokwo saja tau..bila masak, pisang tuh jangan di blend dgn blender, kalau tak urat2 dia semuanya hancur lenyap, cukup sekdar lecek2 ajer!
lagi satu, sebati pisang lecek tuh dgn baking powder or soda dulu, baru campurkan dgn bahan2 lain
dan kehadiran santan jugak, boleh meyerlahkan urat pisang..nanti coba yah!

2 erna:
mokwo pun suka..sometimes macam ketagih lak bila dah lama tak buat kuih2 pisang nih! rindu ajer!

2 suraya:
hihi nanti buat sendiri..boleh belek2, sentuh, cium2 dan ngap sekali!!! selamat mencoba!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mokwo..derian yg montel2 tue mmg mahai mokwo tp demi anak2,xkisah lar.mggu depan Adik jer blk...Abg xder cuti!

mokwonik said...

2 atie:
memang geram tengok duyan montel2 tuh...ye lah atie sekali sekala jamu anak2..berbaloi tengok depa makan kan!
anak mokwo yg lelaki tuh ade cuti lak! next week balik lah tuh!

hana said...

salam rindu mokwo... apa kabo??? arap sihat belaka... kiter alhamdulillah... budak kecik tuh pong alhamdulillah cuma susut jerk melampau2.. hihihi..... sedak nengok muffin pisang akak tuhh... leh la carik pisang kat pasor malam dulu! nak tebang pisang xde tanam pokok pisang plak! hihi

mokwonik said...

2 hana :
salam hana...mokwo pun sama lah..mokwo dah makain pasif berblogging sekarang nih...haaa! dak kecik susut!! agaknya kat msia nih panas sgt sampai cair ler lemak si darwish tuh hihi..
amboi sekrang dah ade pasor malam kan..mcm2 juadah kampung dapat yek! mokwo miss jepung lahh!
mokwo pun pakai 'tebang' pisang kat kedai ajeek!

nurkasmelia said...

Salam makwo, saya nk tnya..klau bkar blh x?brapa suhu yg ssuai dan brapa lama masa kna bkar?saya slalu buat kek pisang guna pisang emas,tpi urat2 pisang xnampak wlaupun saya lecek je pisang tu,knapa ye?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...