Pages

Friday, January 20, 2012

kakak kena buli..part II

Assalamualaikum....

gambar ihsan google tq!

mokwo nak sambung cerita semalam.....
kakak pulang dengan muka muncung....actually it was a good sign...berbanding dengan beberapa hari  yg lepas, kakak selalu pulang dengan nangis2.....hati mana tidak pilu kalau di panggil 'pelacur' dan beberapa kata2 kesat yang lain yg tak sanggup mokwo nak sebut di sini...di hadapan orang ramai...malu kan !!

sebenarnya semalam..kakak di panggil oleh guru kaunseling...puan R (biarlah mokwo tak sebutkan nama yek....supaya tak nak jadi kontroversi pulak)....perjumpaan 3 penjuru diadakan antara kakak, budak N ( si pembuli) dan puan R...dalam perjumpaan itu masing2 di kehendaki menceritakan apa sebenarnya berlaku....seperti yang di sangka...N memang pandai pusing cerita...katanya dia hanya berminat nak beli tudung seperti kakak..sebb tuh dia tanya akan kakak tentangnya...puan R pun kata...kalau berminat sangat, puan R suruh N supaya mulai esok ,  memakai tudung yg labuh seperti kakak....N tergamam...dia tak nak...so kenapa N tanya, di sulami kata2 cerca pada kakak in d 1st place!!....yang paling tak tahan dia kata kakak bertudung ala2 pelacur !! waddaheck...pelacur ade kerr yg bertudung...hemm mungkin adee...ni mesti terpengaruh dgn crite 'ombak rindu' !!

so di pendekkan cerita...selepas sesi soal jawab antara puan R, N dan kakak......akhirnya puan R beri last warning pada N......ini bukan kes N yang pertama....N nih dah memang banyak kes dan merupakan pelajar yang sungguh bermasaalah dari segi moral dan pelajaran.....lepas nih kalau N berani mengacau kakak lagi...N akan di buang sekolah terus !!

tapi kakak masih tak puas hati...sebab hanya N di kenakan hukuman...pada hal beberapa orang lain lagi yg bersekongkol membuli kakak tidak di kenakan apa2 hukuman....hemmm masa mereka akan tiba lah, kalau masih tak insaf2 lagi..Allah itu Maha Adil

Walau apa pun mokwo bersyukur sangat...benda nih tidak melarat-larat...kalau jadi makin teruk...jenuh jugak kita nak berdepan dengan pihak sekolah, dengan mak bapak budak tuh.....mokwo cukup tak suka....mokwo hantar anak2 ke sekolah untuk menimba ilmu bukan untuk bergaduh.......tapi apakan daya ada segelintir anak2 orang lain yang mempunyai jiwa yang sakit, suka mengganggu anak mokwo nih

Mokwo harap semua ini menjadi teladan untuk mendewasakan kakak.....bahawa dalam dunia nih ada bermacam ragam manusia dan supaya kakak lebih berhati-hati bila berhadapan dengan orang2 yang berpenyakit sebegini......kakak pun jenis yang melawan jugak...pantang di cabar...:)

betul tak kalau mokwo buat statement...bahawa anak2 yang bermasaalah nih biasanya datng dari keluarga yang bermasaalah jugak ...jiwa remaja yang kosong, yang tidak di isi sebaiknya dengan nur Islam... sedikit demi sedikit jiwa menjadi rosak dan badan hanyut mengikut arus maksiat...mokwo ni sebenarnya bercakap melalui pengalaman ...memang kasihan pada remaja2 Islam yang bermasaalah begini....tapi apa kan daya....anak orang....kuasa mendidik mereka, amat terhad di campur dengan keadaan sekeliling yang sungguh tidak sihat........

oklah ..mokwo celoteh sampai sini jelah................ hari nih banyak juga benda yg mokwo kena settlekan...sekejap lagi mokwo harus ke KL..hanya sebagai escort kepada pokwo atas urursan bz nya...yahooo...untung2 dapt window shopping atau shoppin; sakan pokwo belanja......
till then...

Selamat Bercuti dan happy  Chinese New Year !!

8 comments:

~K Ham~ said...

As salam mokwo aka nik...mmg betul klu pelajar bermasalah maknanya keluarga dia pun bermasalah..kesian kat kakak...sabar ya kakak...kerana lepas ada lagi dugaan yg lebih mencabar utk mendewasakan kita...

Acik Erna said...

mokwo..ya allah..budak sekolah pandai ngataoanak orang macam pelacur? ya rabbi..kita pun tak tersebut perkataan tu..paneh hati pulak baca ni mokwo..sian kakak..

K.Nor said...

kesian kakak.. sabar ya.. Allah bersama2 dgn org yg sabar.. hidup ibarat roda, hari ni kita kat bawah satu masa nanti kita akan kat atas jugak.. lagipun Allah maha adil kan.. :) luqman k.nor pun selalu kena buli, kalau dulu sempat k.nor betulkan masa kat skolah rendah, smlm dia cakap ada lg kejadian buli2 dia kat skolah men ni.. tak tau nak kata apa, selain bg perangsang dan semangat utk dia agar bersabar .. lg la sedih mokwo.. dia duk jauh tp kita tak leh nak campurtangan sgt kan.. anak ku itu sorang yg lembut hati dan jiwanya.. sedih mokwo :(

ahawa anak2 yang bermasaalah nih biasanya datng dari keluarga yang bermasaalah jugak ...jiwa remaja yang kosong, yang tidak di isi sebaiknya dengan nur Islam... sedikit demi sedikit jiwa menjadi rosak dan badan hanyut mengikut arus maksiat... statement ni sgt k.nor sokong.. semua bermula dr rumah mokwo.. kalau tak diterapkan iman dlm jiwa anak2.. membesarlah dia org dgn menjauhkan dan agak liar dgn agama.. nauzubillah..

T.A.Z.A said...

askum mokwo...buli membuli sye memang pantang dah dan tak berapa nak suka ler....sebab sye pun kesian jgk ngan citer nie....manusia nie mmg byk ragam ...yelah kiter xtau yg mereka jenis macamana...

cik cek said...

Sabar2 ya kakak...macam2 masalah remaja sekarangt ni...susah nak kata....hope kakak strong menghadapi situasi yg begini...

mama sara nur said...

assalam Mokwo slmat berShopping he he
budak2 skrg tu yg merisaukan kita kan, ingatkan g sekolah selamat tp rupanye tidak..Kesian Kakak ,yg penting kakak cerita jgn dipendam sorang2 kan
dulu masa anak lelaki sy thn 2 selalu gak kena buli ni ngan budak2 thn 6 tp pesan kat dia bgtau cikgu...alhamdulillah skrg tak lagi

akuzle ayu said...

btui tuh, mokwo. kito nak memandaikan ank kiter. tetiba ado org pandai2 nk hina dier plaks yea? anak2 neh cerminan kita. kalo dier buat salah, kita pon bersalah. akhir kata,b4 didik anak, didiklah diri sendiri dlu kn, mokwo?

Biarlah rahsia said...

Salam Mokwo, 1st time nk tinggalkan jejak kat blog mokwo...walhal sokmo buka blog mokwo cari resepi yg sedap2 tuh...
Kesian Kakak ank mokwo tuh...Bie paham benar perasaan dia...sbb Bie pun golongan yg bertudung labuh jugak...dr sek...sampai keje skrg...pernah dulu ms nk interview keje kat OUM, penemuduga tanya...dia akan bg keje tp tak bg pakai tudung labuh...Bi jawab...tak boleh sbb saya kena istiqamah...lgpun ni pakaian Islam...penemuduga senyum dgn jwpn tu....dan rupa2nya bi berjaya mendptkan pekerjaan tu...skrg dh tak keje situ lg...tp kat tempat keje skrg ni pulak lain pulak cite nya...setiap kali gi audit mesti auditee panggil bi Ustazah...dh penat nk ckp saya bukan Ustazah...mcm2 lah pengalaman bertudung labuh ni...pdhal kita cuma memenuhi tuntutan Islam.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...