Pages

Thursday, January 19, 2012

Seri Muka Pandan,,untuk hati yang resah..!!

Assalamualaikum,
sebenarnya hati ini hanya Allah saja yang tahu......risau akan si kakak..anak dara mokwo...lately dia bilang , dia selalu sangat kena kacau dgn bebudak perempuan form 2....kena maki hamum, perli, tok sah kiralah.....kesnya..si kakak memakai tudung sedikit labuh dari bebudak form 2 tersebut....mokwo panas hati...kalau ikutkan hati yg amarah ini.....mau jer mokwo pergi ke school kakak dan bagi penampar jepun se das sorang pada mereka...tapi pokwo tak setuju........sabar3x..kata2 hikmat yang amat susah nak di praktikkan

 emmm...jam di dinding sudah menunjukkan pukul 6.50 pm...kelibat kakak masih belum kelihatan...tak sabar mokwo untuk mendengar apa pulak cerita nya hari nih...

7.15 pm...baru kakak tiba di rumah...kakak balik lewat daripada biasa...sampai pokwo terpaksa pergi ke sekolah utk mencari kakak...sampai di rumah muka kakak masam mencuka....mulut  muncung, panjang nya sudah sedepa.....apa sal??? nanti mokwo ceritakan...sementara itu meh mokwo jamu dengan serimuka pandan yang manis2 nih...sesuai sangat kala tengah resah atau tension2....

sudi2kan lah yek!


SERIMUKA PANDAN
Sumber: Kelas Talam Chef Asma part 1
Copy Paste : Jurnal Resepi Bdaria...tqvm!

LAPISAN BAWAH
Bahan-bahannya:-

500gm beras pulut /
250ml santan pekat (asal 300ml)
250ml air (asal 300ml)
1 1/2 tsp garam halus (asal 2 tsp)
Cara-caranya:-

Rendam pulut sekurang-kurangnya 4 jam (saya rendam 2 jam sahaja)
Basuh bersih dan toskan sehingga air kering
Masukkan dalam loyang yang tidak berlubang dan kemudian masukkan santan pekat, air dan garam. Kacau rata dan kemudian kukus selama 30 minit
Apabila pulut sudah masak, angkat dan gaul sehingga sebati
Masukkan dalam loyang dan tekan padat...contoh seperti gambar dibawah.

LAPISAN ATAS
Bahan-bahannya:-

Bahan A
250gm gula castor @ 200gm gula pasir (asal 300gm)
80gm tepung kastard (mokwo guna 100gm)
400ml santan pekat
400ml air
20gm daun pandan (diblender dengan air diatas( mokwo guna 7 helai )

Bahan B
3 biji telur-dipukul rata (asal 5 biji)
1/2 tsp garam halus
1/4 tsp pandan esen
pewarna hijau secukupnya (jenama starbrand)

Cara-caranya:-
Satukan semua bahan-bahan A dan kacau rata.
Masukkan bahan-bahan B dan kacau sehingga rata
Tapis dan masukkan kedalam periuk. Masak sehingga naik wap
Tuang keatas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit
Sukatan diatas adalah untuk loyang 10 x 10 x 2


Nota dari Bdaria-
Saya guna sekotak santan pekat 500gm jadi saya cuma guna 200ml santan pekat dan 300ml air untuk lapisan bawah. Lapisan atas pula saya kurangkan santan pekat menjadi 300ml dan air ditambah menjadi 500ml.
Saya sapukan sedikit minyak diatas loyang 10 x 10, lepas tu saya lapik sekeping plastik diatasnya.


5 comments:

cik cek said...

Mokwo....kuih fav akak ni...emmm...lama rasanya dah tak buat kuih ni...tgk kat sini...teringin la pulak....:)
Memang risau bila pikir anak2 kat sekolah kan...hope kakak ok...

Acik Erna said...

mokwo.panas2 pun menjadi kuih kegemaran akak ni.sedap..
mokwo cepat bertindak..masa anak kecik dulu..anak lelaki tu..selalu kena macam2..sudahnya pi sekolah mengadu..cik gu disiplin ambik tindakan..selamat..
nasib baik la masa tu budak2 takut ngan cik gu disiplin..jadi tak de yang balas balik kat anak..

CT Delima said...

As'salam Mowok

sedapnya kuih seri muka, lama juga tak buat ni last pun tak ingat bila yang membuatnya..hehehe. kalau anak bujang ct dia panggil kuih ni kuih'nasi' mokwo..hehehe

tak sabar juga nak tahu kesudahan cerita pasal kakak tu..nanti cepat2 update ya mokwok..hehehe

kak ina kl said...

nasib baik anak-anak tak berapa minat kueh lembek cam ni..kalau idak dah terjangkit dah

Ayu said...

Assalam mokwo,
sedapnya kita tengok kuih serimuka mokwo ni..
oh kalau nak lembut lagi sikit kurangkan santan pekatnya tu ya..baru tahu..kita kemarin ikut bulat2 dalam recipe chef asma ni..heheh maklum ler tak pergi keklassnya beli recipe aje..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...