Pages

Wednesday, February 22, 2012

Banana Apple Cinnamon Muffins...per'kahwin'an yang menjadi

Assalamualaikum....
termenung punya termenung...garu kepala lagik dan lagi...idea ku pupus daaaa.....hemmmm...otak mokwo menerawang jauh..mengingatkan pada seorang mak cik nih yang baru2 ini mengadu tentang perhal diri nya yang diperlakukan sebagai 'bibik' di rumah sendiri oleh anak dan hantu menantu nya...katanya lagik, dia sudah tidak bisa menahan penderitaan itu dan mengambil keputusan akan meng'halau' anak dan menantu nya keluar...samada secara baik atau pun secara paksa....mokwo cukup setuju dengan keputusan itu..biarpun ada orang kata ianya kejam...cruel??? i don't see how!!!

apa2 pun mokwo harap segala masaalah nya dapat di selesaikan dengan baik lah.....tak syok lah dengar orang gaduh2 anak beranak nih...dan mokwo, jugak berharap sangat agar anak lelakinya sedar bahwa ibu dan bapanya yang berusia emas itu memerlukan kehidupan yang lebih tenang untuk menghabiskan sisa2 hidup mereka...sudah2 lah dengan menyusahkan mak bapa...dah pandai kahwin tuh..pandai2 lah nak berdikari membina keluarga sendiri ekk!


oklah kita tinggal kan mak cik tuh dulu...biarlah dia settle apa yang patut..mokwo nak masuk campur pun tak leh lah sebb itu urusan mereka anak beranak...mokwo nih boleh jadi tukang dengar dan bagi nasihat sedikit sebanyak yang mokwo tau

lepas mak cik tuh balik..mokwo pun berangan ...kalaulah benda tuh terjadi pada diri mokwo...eeeeiii Nauzubillahiminzalik....mokwo lebih suka bela kucing dari mem'bela' anak menantu sebegitu!

habis berangan..mokwo pun mulalah membuat benda yang lebih berfaedah iaitu menggodek muffin untuk menghabiskan stok apa yang ada.......pisang dan epal,  dikahwinkan sekali dalam resepi muffin nih...hihi...nasib baik rasanya tak lari jauh....sedap dan bagi mokwo sangat healthy sebab tiada penggunaan butter...gulanya pun mokwo dan alter guna gula perang dan kurangkan quantity nya

resepi yang mokwo ambil dari dapur Inahar..resepi yang cukup popular suatu masa dahulu...tqvm yer Puan Doc!


Banana and Apple Cinnamon Muffins
Ingredients

3 very ripe bananas (kita guna 8 biji pisang emas)
125ml vegetable oil

2 eggs

250g plain flour

100g caster sugar
( mokwo guna gula perang dan kurangkan kuantiti nya coz pisang ku udah manis)
½ teaspoon bicarbonate of soda

1 teaspoon baking powder

½ teaspoon cinnamon

2 eating apples, cored, peeled and cubed

1/2 tsp salt

Preheat the oven to 200ºC/180ºC fan oven/gas mark 6 and line a 12-bun muffin tin with muffin papers.
Mash the bananas and set aside for a moment.
Pour the oil into a jug and beat in the eggs.
Put the flour, sugar, bicarbonate of soda and baking powder and cinnamon into a large bowl and mix in the beaten-egg-and-oil mixture, followed by the mashed bananas.
Fold in the chopped apples and then place equal quantities in the prepared muffin tin and bake in the oven for 20 minutes.
 Cool in the tin for 5 minutes before removing to cool completely on a wire rack.

nota kaki wangi: HARUS BACA !!!!
untuk menghasilkn muffin yang cantik merekah gituw...bolehlah ikut petua yang di beri oleh kak Nor dan Izah...terimakasih banyak2 mokwo ucapkan atas kesudian kalian berkongsi ilmu !

Izah pesan : antara tipsnya.. panaskan dulu oven pada suhu yg tinggi. contoh 200c. tapi masa bakar turun suhu ke 180 mcm biasa. atau guna ejas api bawah dulu ke kan.

Kak Nor kata :  nak muffin naik menggunung, panaskan oven pd suhu yg tinggi (200 - 220C), masukkan muffin, bakar utk 10min, turunkan balik suhu pd 170 - 180C dan bakar hingga masak, biasanya lebih kurang 10min lg.. insyaallah muffin jd vulcano :)

lawalah pulak menengokkan mapin mokwo nih..ececeh...tak sia2 dengar cakap cik gu2!! :D

7 comments:

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Cinnamon dengan Apple memang montop kombinasinya. I LIKE

tun_telani said...

hihi.. mmg cantik kejadian mapin yg naik gitu. cinnamon + apple + banana... tiga2 pun tun suka. mesti wangi je bau masa bakar tu kan..

-harap2 anak makcik tu insaf la kan.. kesian pulak tun dgr. moga keluarga kita dijauhkan dr perangai mcm tu. aminn.

Anna Qawina said...

amboii siap kawen2 lagi haa..menjadilak tuh, sah2 kluar anak kacukan yer..hehehe..nakpak moist

Acik Erna said...

aasalam mokwo..acik kalau bakar muffin asek la merekah atasnya..tu yang dah jadi malas nak buat tu..

Yat Maria said...

Mokwo

lom pernah plak kita kahwinkan si banana ngan epal..nanti kalo ada stock terperam dalam esbok, akakn kita kahwinkan gak ikut style ni ya mokwo?

Kak Nik Ja said...

to kak pat:
mokwo puin suka banget nih!

to tun:
memang wangi harum semerbak...mokwo pun doakan semoga mak cik tuh dapat sel;esaikan masaalah dia dgn baik

to anna:
:) sib baik dapat 'hasil' yg elok..kot kuar bertompok2...heee...tak rela nak makan:))

to kak erna:
kak erna bleh cuba petua dr izah na kak nor...InsyaAllah berkesan!

to yat:
janga lupa bagi 'hantaran'nya pada mokwo yeah!:)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..

Itulah kehidupan..ada anak yang dah kahwin pun masih nak bergantung ngan ibu bapa..Ada plak ibu bapa bila anak dah kahwin pun masih tak percaya kehidupan anak menantu..semua keputusan rumah tangga anak menantu dioarang yang nak tentukan..macam-macam kan...

Kahwinkan epal ngan pisang pun best juga..lapor2, ngap sebiji dua....kenyang....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...