Pages

Friday, February 3, 2012

kangkung goreng belacan

Assalamualaikum
Hari jumaat selalunya mokwo masak awal...kerana hari nih adalah hari yang cukup pendek dan padat buat mokwo
hari nih update sayur mayur ajelah sebab main dish belum siap lagik..:P..tengah perap ikan utk di bakar jer!
kalau beli kangkung , mokwo pasti akan masak seperti ini...cukup sedap di gandingkan dgn nasik putih panas2 dan ikan bakar cicah air asam
 bagi yang ber'diet' pula ...tak perlu menelan saja air liur tuh..sebab boleh ratah2 sayur berserta ikan bakar...
nasik...nehi, nehi...letak tepi..:D
tapi kan awas yek penggunaan garam tuh...kang termasin lak sebab kebanyakkan bahan 2nya sudah sediakala masin

resepi yang mokwo ambil dari dapur kak1, Blog citarasawan...terimakasih kak1..memang kena dengan selera mokwo!

Kangkung Goreng Belacan

Bahan-bahan
300gm kangkung, bersih dan sejat
1 sudu kecil sos tiram
garam secukup rasa
sedikit air
Bahan Kisar
2 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
1 sm belacan
1 sudu besar udang kering
minyak untuk menumis

Bahan Hiasan
bawang goreng untuk tabur
1 tangkai cili merah di hiris
Cara-cara :
1.  Potong kangkung.  Tumis bahan kisar hingga naik bau.  
2.  Masukkan kangkung, cili hiris, sos tiram, garam dan sedikit air untuk kuah (jika suka).  Gaul rata.
3.  Masak sebentar saja kemudian angkat, tabur dengan bawang goreng dan hidangkan.

*** Jika suka pedas, tambahkan cili merah atau cili padi.

6 comments:

~K Ham~ said...

as salam mokwo....kak ham nak sepiring kongkang goreng belacan...utk ratah2.....l like...jadikan 4 rasa...hihihiii

Intai Dapur said...

salam mokwo...yg ni liza likeeee sgt...

tun_telani said...

kangkung mmg sedap goreng belacan.. cuma biasa tun akan tumis sikit cili boh jugak.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Mokwok..ada lagi ke? akak kalau dapat ni..nasi pun tak nak..ratah aje..sedap hirup sekali dengan kuah...

Qhaifa Nur said...

best..
nasib baik hidung tak gatal..

Kak Sam said...

Betul tu mokwo, senang dan sedap.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...