Pages

Wednesday, February 29, 2012

Nak tahu??

Tauhu Kukus BerSambal

Rabu itu tidak bisu....yang 'bisu' kekadangnya adalah aku....hemm baik jugak sekali sekali 'bisu'...dari gerutu saban hari gini dan gitu.....begitu berlambak resepi pun mokwo boleh buntu...tak tahu....last2 mokwo masak tauhu...sedap baiii gituw.....:)) to all ,senyum2 lerr selalu !!!



resepi hasil selongkar Dapur DJ....menten jelita jek cik kak nih..:D...tq very much Dayang...memang sedap sgt lah!...but mokwo lebih suka tauhu tuh di goreng....hemmm next time ekkk!



TAUHU KUKUS BERSAMBAL

Bahan-bahan :

  • Sekeping Tauhu Lembut (dikukus hingga masak)
  • 2 biji bawang merah (ditumbuk lumat)
  • 1 ulas bawang putih (ditumbuk lumat)
  • 1/2 kiub pati ikan bilis / pati ayam
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 sudu makan air asam jawa
  • hirisan daun bawang dan daun ketumbar
  • garam dan gula melaka / gula pasir secukup rasa
  • 1 sudu besar udang kering (mokwo tambah, cuci dan tumbuk)
Cara-cara :
Panaskan sedikit minyak.
Tumis bahan2 tumbuk hingga terbit bau.
 Kemudian masukkan cili kisar. Tumis lagi hingga garing.
Masukkan sos cili dan sedikit air. Setelah mendidih, masukkan gula, garam dan air asam jawa.
 Kacau hingga pekat.
Tutupkan api dan siram pada tauhu kukus dan taburkan daun bawang dan daun ketumbar. Hidangkan.


_________________________

5 comments:

tun_telani said...

salam mokwo... tun suka makan tauhu nih. tabur bawang goreng kt atas byk2. sedap!

Nieza said...

salam rindu mokwo...harap mokwo sihat yer.sedap tgk tauhu tu saya suka mkn tauhu lembut gitu..bagus utk diet kan:)

K.Nor said...

dah pernah buat dolu2.. mmg best :)

Ayu said...

assalam mokwo..
tauhu lembut ni..kita pun dah pernah cuba juga ..tapi samalah macam mokwo..prefer yang goreng..

mokwo® said...

to tun:
memang keana sungguh garnish dgn bwg goreng...syg nya time tuh malas lak nak buat bwg goreng

to nieza:
menag sesuai utk diet keran ia menbekalakn sumber protin yg tinggi...mengneyangkan

to kak nor:
best3x..chayiok!

to ayu:
eyalah ayu, bila goreng tauhu dia akan krispy2 skit,,,...bagi mokwo lebih sedap lah!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...