Pages

Thursday, March 1, 2012

Ayam Masak Halia...emmm...mmm

Assalamualaikum....
haaaaaah...mokwo udah hampir finish mengemas...kalau tak ada aral melintang, mokwo , tiga beranak akan terbang ke kampung halaman nun di kota baharu kelantan esok. adik mokwo mahu melangsungkan hari bahagia nya ( kawin )...dari tahun lepas mengikat janji..kini tibalah hari yang di nanti2....this time around, mokwo udah pack camera dan charger awal2...not like last time..kamera ku kantoi di tengah jalan kehabisan bateri..sudah nya banyak gambar2 menarik tak dapat di rakam....so Moga Allah permudahkan segala urusan mokwo......

hari nih masih menten masak simple2 ajer...asal sedap masuk mulut lagi halal udah lah yeaa...dada ayam yang berbaki lagi 2 keping, mokwo masak secara berhalia....ingatlah masa tahun satu di uni dulu...kalau makan malam, ayam masak halia bersama nasik putih adalah menu yang sudah pasti....itu pun kalau duit biasiswa masih kembung lagi dalam poket...bila duit dah kering, kita pun ikut makan sekuk kering jugak ...:D....nak buat mcam mane..biasiswa mokwo ciput ajer dan family pulak mana nak mampu hantar duit elaun tambahan...so kita  pandai2 lah budget utk hidup kan

so...kali nih mokwo ikut resepi dari kak fida myr ...antara insan2 yang cukup aktif juga menyumbang kan resepi di MYR....kebanyakkan resepi kak fida nih mokwo cukup suka....sebab kebanyakkan menjadi dan sedap2 belaka...tq very much kak fida yek! ai kopi kat sini lak yek utk kenang-kenangan ! :D


Bahan-bahan ( 4org )

  • 1/2 ekor ayam
  • 4 ulas bwg putih(dimayang)
  • 2bj bawang besar(dimayang)
  • 6bj cili padi(suke pedas bleh tmbh)(dihiris)
  • 2inci halia muda(dimayang)
  • 3sudu besar sos tiram
  • garam & gula secukup rasa
  • 1/2 cawan air
  • sedikit minyak utk menumis 
  • sedikit air asam jawa (mokwo tambah)
  • hirisan carrot ( mokwo tambah)

Cara-cara

  1. potong ayam mengikut kesukaan masing2, sy suke ptg agk kecik n cuci
  2. Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili padi hingga naik bau
  3. selepas itu, masukkan ayam yang telah di potong
  4. masukkan juga sos tiram, air, sedikit garam dan gula
  5. masak sehingga ayam empuk dan bolehlh dihidangkan

5 comments:

Nieza said...

Assalam Mokwo, ayam msk simple gini kalau mkn ngan nasi panasx2 memang menyelerakan ni...sedapx2:)

selamat pengantin baru buat adik mokwo dan semoga perjalanan mokwo selamat pergi dan blk nanti..insyaAllah.

Acik Erna said...

Assalam mokwo..lagi simple lagi sedap mokwo..
semoga selamat perjalanan mokwo balik kampung.
acik pun nak ke Kelantan ni mokwo..tapi minggu satu lagi..cuti sekolah tu.

mokwo® said...

terima kasih nieza dan kak erna atas doa kalian!!

tun_telani said...

seronoknya berkenduri di kampung... have a safe journey mok wo.. dh lama tun x blk kelantan.

Irfa said...

ayam goreng kunyit @ ayam goreng halia mmg sedap makan ngan nasik putih.
em yummy

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...