Pages

Monday, March 18, 2013

Roti Canai Homemade

Assalaamualaikum,


tak brape nak chomei lah ghupa roti canai Kak Nik ....:C ...tapi tak pe lah kan...1st time.......akk tak brape reti nk tebar hanya main tarik2 jek.....tengok vidoe cara2 menebar x tau brape kali khatam dah tuh!
satu adunan akak terpaksa tebar 2 sessi....pagi semalam hanya tebar 4 ketui, pastu sambung balik pagi ni ...lepas amek semangat!!!...:))

Resepi dari CT Zaidah ( CT buat kulit murtabak )..tq very much....resepi turun temurun dari arwah ayahnya yang awesome !!

kalau nak belajar cara2 menebar sila klik SINI  ... cara tarik-menarik pun ade gak utk amatur macam Hakak...

patutlah kekadang roti canai ni boleh mencecah sampai RM1.80 sebijik....modal nak buat tak mahal mane pun....yang mahal tu ialah SKILL menebar !!

Akak makan dengan kari sardin ajerr...tapi by the time akak photoshooting (ececeh...) kari dah habih lah pulook....so uoals imagine aje lah yek!! :D

jom makan!...sedikit kejung tapi rase dia memang sedap...kalah mamak punya tau!

Tq again to CT Zaidah for the recipe!

Roti Canai / Kulit Murtabak

3 cwn Tepung Gandum
1 sb Gula
1 sb Susu pekat
1 sk Garam
1 biji Telur
1 cwn Air (Aku agak2 jer,lbh kurang 1cawan)Kalu guna air kelapa lagi sedap,kulit pun lembut jer,wlpun dah sejuk..Kalu nak wat roti canai pun guna resepi ni gak..

Cara
Campur air,gula,su2 pekat,garam n telur.
.Kacau rata,masukkan tepung n uli sampai adunan xmlekat di jari.
.Bahagikan adunan pada bebola kecik,
ambik planta n sapu pada semua bebola tadi(tujuannyer supaya doh tadi xmelekat n bercantum lagi.
.Biarkan bbrapa jam(Aku wat doh pagi,n ptg baru la start masak..Baru la doh tadi lembut n senang nak tebar)
Aku xreti nak tebar,dulu xnak bljaq kat arwah ayah,so aku letak atas talam n tarik2 sampai nipis la..

7 comments:

deeTha H said...

salam kak,
singgah sini sarapan roti canai :)

Kak Nik Ja said...

salam deet...yoook!

Acik Erna said...

Kak nik ja akak pernah jugak buat dulu.tu ls..lenguh..dsh la tangan tak dek seni he he.
Nik ja..roti canai telur satu he he

Kak Nik Ja said...

betullah kak..senang beli ajo...roti canai tolo satu siaaaap....esok!!hihi

Wattie said...

Salam,
Waaaaa ada roti canai la, all time favourite ni.....

Shas said...

Sementara tunggu doh tu lembut, kita biar dia kat luar ke kena masuk fridge?

Kak Nik Ja said...

to wattie:
jom makan...!sedap nih..nanti KNJ nak try lagik!

to Shas:
akak biarkan ajer dia kat luar...tapi lebihan roti yang akak belum tebar utk sessi 2..akak simpan dalam fridge
kalau tak silap akak . proses merehatkan doh adalah supaya doh akan lebih kenyal dan lembut..senang nak tebar...wallahualam!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...