Pages

Tuesday, December 29, 2009

kuih ros


"cam bunge ros ke kuih tu??"tu lah soalan yg aku selalu aju kat mama ku tat kala dia kate nak buat kuih ros masa aku masih kecil dahulu..suatu waktu dahulu.penuh nostalgia nye kuih ini..mengingatkan aku masa seronoknye beraya di singapura..zaman kanak2 yg yg penuh dgn kemanisannye bebas dr memikirkan masalah...


well back to real life..sebenarnye resepi nih aku nak try guna amy beh punye resepi...tapi cari punye carik tak tau dok kat mane...tah zaman bila kali terakhir aku buat kuih nih...kuih yg untuk org yg penyabar dan rajin je! tak dak resepi aku create sendirilah...







so this is my recepi...nak kate keras taklah jugak tapi bila makan bunyi berderap-derap sampailah kat gegendang telinga. yg paling best ade rase bijan yg menambah lagi ketagihnye...bila makn macam tak nak berhenti je! sebelum buat tu, popoklah bedak sejuk byk2 ye...panas muke you dok ngadap kuali..hehehhe!


bahan2:

150gm tpg gamdum

150gm tpg beras

150gm gula castor

300ml santan pekat( beli yg dah siap perah nye,peket kecil)

400ml air

1 telur A

2 sd kecil bijan


myk masak secukupnye utk menggoreng

cara2:


  1. masuk semua bahan kecuali air dlm mangkuk.

  2. tuang air skit2 sampai habis sambil di pukul ngan whisker. cukuplah sekadar adunan sebati je , tak ade ketulan. jgn pkl sampai kembang lak, kang jadik bohlu la pulok!

  3. panaskan acuan dalam minyak. guna api yg sederhana shaj.

  4. celup acuan dlm adunan, then masukkan dlm myk yg dah panas tu, goyang skit...then lepaslah kuih tuh

  5. jgn putus ase ye mencube!






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...