Pages

Wednesday, October 5, 2011

Puding Avokado...... dari Puding rose !

Assalamualaikum kepada semua pembaca budiman........
sebelum mokwo pergi bercuti.....tak kemana pun balik kampung ajerr....mokwo tinggalkan u all dengan resepi puding avokado...godeh2 nak clearkan fridge..terjumpa 2 biji avokado...tak hingat dah bila beli...nak buat smoothies macam dah muak makan...so pikir2 ternampak resepi puding rose kak nor..mokwo pinjam japlah resepi itu...

Alhamdulillah hasilnya tak mengecewakan....sebb resepi asal pun memang sedap sungguh

sekarang dah mula nak suka puding lak!



resepi asal boleh pergi ke dapur kak nor di SINI...yang di bawah nih resepi yang mokwo dah olah...many2 thanks to kak nor!!

pssst3x! kak nor ..kalau tak tau nak simpan kat mana silikon mould chomey2 tuh meh lerr cini..kita boleh tulun simpankan...:))

guna plastic mould.....


Puding Avokado :

Bahan2 nya : 1 cawan = 250ml

10 gm agar2 tali-- basuh dah rendam sekejap
3 cawan air
9 sudu besar gula
1 biji avokado-- belah dan korek isinya
1 cawan susu cair
1 biji telur (A)
1 sudu besar mentega
beberapa titik pandan paste


Cara:

Masak air bersama serbuk agar2 dan daun pandan sehingga agar2 larut Masak lagi hingga mendidih.
Kisar avokado bersama susu cair ,gula dan telur hingga halus.
Tuangkan ke dalam adunan agar2 tadi dan masak lagi hingga semua agar2 larut
Masukkan mentega dan kacau hingga mentega cair dan sebati.
Masukkan pandan paste utk menaikkan warna bagi puding ini.
Tuangkan ke dalam loyang yg disukai.
Biarkan puding sejuk/mengeras sebelum dimasukkan ke dalam peti ais.
Bila puding dah betul2 sejuk, bolehlah dihidangkan.



this one guna silicone mould kering kontang......memang jadi gerutu cam tuh!

sehingga ketemu kembali yekk! wassalam....daaaa ada yang ikut kerr??

10 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

comeynyer puding.. mesti sedap lemak berkrim kan puding nih.. alahaii.. nak buat buah avokado baru je abis musimnya... masa bulan puasa aritu mmg tengah byk di pokok kat rumah makcik sy tu... kalau idak boleh try resepi ni...

selamat pulang ke kg ye mokwo.. balik kelate ker tuh? kirim budu... hehehe.. gurau jer..

Acik Erna said...

Assalam mokwo...akak tak pernah mkan buah avokado ni..rasanya pun tak tau camana,dulu
setiap kali ada yang bagi buah ni..kering macam tu je dalam peti ais..

tun_telani said...

sejak duk bintulu ni, tun xjumpa lg avocado.. teringin pulak nk makan. hihi

Yat Maria said...

Mokwo

aduhaii...ayu manis jelita halus mulus (yg lap mould tu)..this avocado jello!! Ai suka la sesangat..and hahaha...what do u know..cam ku ternampak sebijik dua buah avicado dalam my frudge..adakah...adakah... hehhe..

Ayu said...

Assalam mokwo, avocado kita suka makan dengan sandwich or sushi puding belum pernah try lagi ..cantik puding mu itu..kek karamel kat bawah tu pun cantik bangat..

izahdaut said...

makwooooo...
comelnyer bentuk puding.. sangt memikat hatii..
ni kira puding mewah ni.
mahal weh buah tuu

sweet thots said...

cantiknya puding mokwo. dah pulak tu kalernya sejuukkk mata memandang.

K.Nor said...

aikk lawo yg guna acu plastik dr yg SM ya.. apa lah mokwo ni, dah tau amik resipi tu tak tau nak hulur2 barang 2 ketul puding versi avocado tu. ish.. majuk ler .. dah la balik kg tak ajak gak.. hehe

takper mokwo.. akan ku bina sebuah gobok besorrrrrrrr utk simpan semua mould2 yg ado hehe

cikmanggis said...

nampak sungguh sedap puding ni.Jika ada avocado dlm bahannya pasti ada rasa lemak lemak kan..psttt bila napok budu dok sebeloh tu...berair mulut mokcik weh..lamo dok make budu hikhik.

Munirah Rafiuddin said...

blog masakan yg syokkkk abisss!!!!
leh r singgah kat blog sy & sudi2 r jd follower sy gakk....
http://qasehmuslimah-munirah.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...