Pages

Tuesday, October 18, 2011

jom berjimat !! ..timun masak air

alahai...peramah sungguh lah seorang hakak nih...kita tanya skit2 jer..dia bukak cerita mak oooii panjang berjela2 naa....hakak nih rupa2 suami isteri kerja nya menjual goreng pisang ajeer..dengan rezki itulah lah hakak nih dapat menyara anak2 yang masih bersekolah seramai 5 orang...hebat !!

lepas tuh dia cerita  lagik...berberapa minggu lepas dia kena samun...penyamun tuh melarikan kereta kancil kepunyaannya...yang paling haru..dalam kereta kancil itulah dia simpan barang kemas yang bernilai puluhan ribu ringgit !!! wooow!! hanya dengan berjual goreng pisang ..hakak nih sebenarnya begitu kaya !! semstinya lepas nih perspektif mokwo terhadap penjual nasi lemak or penjual goreng pisang pasti berbeda!!!

dek terasa sedikit insaf...iyolah tuh..sebenarnya malas...eh3x bukan.. sedikit sedatif ari nih..tekak maukan lauk2 yg jimat2 pula....tengok masakkan berlemak dan goreng terasa fening nak uwek3x semacam jek! kerr ku ada sesuatu..jeng3x.


timun masak air...lawan dengan  ikan kering goreng dan sambal tempoyak (not in the pic)...fuhhh!!
nih kan kalau masak hari2 lauk gini ada harapan tak mokwo nak kayo?.../wahaha






Bahan2nya:
2 biji timun- buang kulit dan belah empat, buangkan sedikit empulurnya, tak nak buang pun tak pa
10 ekor ikan bilis - basuh bersih- tumbuk
3 ulas bawang putih -tumbuk
1 sudu kecil lada hitam- tumbuk
1/4 kiub ikan bilis knorr
garam dan gula secukup rasa
air secukupnya

cara2nya:

  1. masukkan bahan2 tumbuk dan air kedalam periuk. didihkan
  2. masukkan timun yang telah di potong 2.5"
  3. masak sampai timun empuk. perisakan dengan kiub ikan bilis , garam dan gula secukupnya

2 comments:

Acik Erna said...

Assalam mokwo..alahai..sedih la pulak malam2 ni..
lauk yang mokwo masak ni..nostalgia sungguh..kegemaran arwah mak akak ni..arwah paling suka masak timun..masak lemak la..masak air la..semua arwah suka.

♫ mokwo® ♫ said...

to kak erna:
org dulu2 memang gemar akan lauk ginih!! Moga Allah cucuri Rahmat atas roh mak kak erna!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...