Pages

Wednesday, November 30, 2011

Benggali punya nama...

Assalamualaikum wbt,;
ingatkan mau pecah rekod, buat entri terus menerus selama sminggu  tapi tak.berjayalah..... kantoi sudah! dalam kita dok relaks2 tetiba banyak hal pulak mendatang......hemmmm

sedang asyik terkejar sana sini...tetiba kakak ipar mokwo call...katanya daging korban yang di kirim oleh MIL masa raya haji ari tuh, pokwo belum ambil lagik ( kira dah bagi last warning lah tuh, kita orang asyik lah kena last warning jek!))....looorrrrr kok kita orang boleh lupo sampai dah masuk muharam dah.....so kita orang ape lagi....berdesup ke cheras nun untuk mengambil  daging yang di datang khas dari Kulim, Kedah.....Ya Ampun lah mak kedah....lenkali bagi banyak2 skit naaa.....boleh safe budget ku utk beli lauk barang seminggu ! banyak cekadak punya menantu lak ekkk...hari tuh suruh amek malu miauw, miauw..:))







so daging tuh dah habislah mokwo buat kuah pasta...alah kuah simple2, yang segera punya...tak moh letak resepilah.....mokwo hari nih nak kongsi satu resepi roti...yang, bagi mokwo roti yang sgt hampir tekstur dan rasa dengan roti yang beli punya......dan bahan2nya pula budget habis....rasa rotinya  sungguh lembuuuuuut, mulus dan sedap...

boleh di buat plain atau berinti...roti nih sungguh menepati selera mokwo sekeluarga.......memang syukur sangat mokwo jumpa resepi nih dan mesti simpan baik2.....setakat nih mokwo dah buat roti nih hampir setiap 2 hari sekali...sungguh senang kerana bahan2 nya cukup simple !


Terimakasih kepada empunya asal resepi nih....Yani...dan terimakasih Mat Gebu yang telah berkongsi nya..dan mokwo pun cilok resepi nih dari rumah Mat Gebu jugak...tetapi mokwo jugak ada buat sedikt adjustment yek...bersesuaian dengan keadaan stok semasa !


hujan2 nih, ada roti cicah kopi 'o'....alllooolaaah....mokwo guna kopi cap dua badak.....haha...jangan gelak noo...kopi nih sangat kawww tau...tak caya pergi beli kat Tesco sana....moh lerr sapa nak pekena roti dan kopi cap badak dengan mokwo..:D


Roti Benggali

BAHAN-BAHANNYA :-)
350 g tepung roti (mokwo guna 330gm tepung gandum + 20gm susu tepung)
1 camca besar shortening (lemak sayur)
Secubit garam
120 - 160 ml air suam (guna 200ml + 1 sb air biasa)
1 camca besar yeast (mauripan)
2 camca besar gula halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan air suam, yeast dan gula, kacau rata dan biar sebentar. Gaul rata tepung, garam dan lemak sayur. Masukkan yeast tadi sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh. Uli hingga mendapat doh yang lembut dan elastik. Perap hingga naik 2 kali ganda (35 - 40 minit). KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 di atas ke dalam beredmaker, pilih setting untuk "doh" dan tekan on, tunggu hingga siap.
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Bahagi doh kepada 2 bahagian, bentukkan dan susun dalam dua bekas yang telah disapu sedikit mentega. Perap sekali lagi hingga 2 kali ganda. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 - 30 minit. Bergantung pada oven masing2. Sejukkan roti atas jaringan sebelum dipotong.

7 comments:

Cheq Sue said...

macam familiar aje kopi cap badak tu di hatiku ini... :)

Nuridah said...

Assalamualaikum mokwo,

wah roti bengali...kopi pula si badak...sangat2 manja nama kedua2 itu...hehe...roti tu naik gebuss aja tapi heran pulak kenapa dipanggil roti bengali...adakah turun temurun benggali?? Hehe...nanti nur pun nk try roti benggali nie...haha.

Unknown said...

wahh gebusnya roti benggali ni mok wo...abisla benggali jual roti tak leh cari mkn gini..hehe

Acik Erna said...

mokwo..memang nampak menarik roti ni mokwo..acik ambik dari mokwo la resepinya ye.
buat belum tau bila..

cik cek said...

Wah!...gebunya roti benggali ni...cecah ngan air kopi best ni kan..:)

Ayu said...

Assalam mokwo,
roti benggali nampak lembut sangat mokwo..
kita dulu2 memang suka beli roti dari benggali yang naik basikal tu..sekarang kat sini dah tak ada dah..semua kedai bakery mari..heheh..

Kak Nik Ja said...

to cheq sue:
cap badak di hati ku jua!:)

to Nuridah:
benggali dan sibadak ...satu paduan yang sebenar!:))

to nieza:
kita bagai semua bangla...erkkk..benggali tuh pencen sat!

to kak erna:
boleh kak....buat tak belakang kira!

to cik cek:
memang bes nih cek....sudah menjadi makanan harian mokwo sekuarga!

to ayu:
mcm2 ada kat kedai bakery kan ayu....tapi mokwo rasa resepi nih harus di simpan baik2...kot2 nanti ngidam nak makan...hah..kat bakery bukan nya ada jual nih...benggali jek yg jual (betul kerr?):))

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...