Pages

Friday, July 27, 2012

Cornflakes badam Madu...rasa nak ngukis!


Assalamualaikum....
Klau pergi Hypermarket tuh...bahan2 buat sekuk raya depa dah siap susun berderet2...rambang mata di buatnya..

Mokwo rembat satu kotak nestle cornflakes..amny dah awal2 lagi pesan suruh buat cornflakes madu
mokwo jumpa resepi nih dari Hasue...resepi yang ringkas dan mudah...sebab kalau di letak buah2an tuh budak2 tak berapa suka

lagi satu, mokwo tak letak dalam papercup kecik2...pokwo kata membazir jek...penat2 buh dlam tuh , org makan then buang ajerr...lagi pun cara lebur gini cukup senang dan cepat...so kalau tetamu nak makan kita bagi dia sudu ekk!....:) lagi satu , tissue pun letaklah atas meja siap2...nanti berlemuih tangan tetamu pulak ye!
 selain letak madu, mokwo juga masukkan sedikit penkek syrup utk menghasilkan rasa ala2 karamel...memang cukup wangi...satu adunan gerenti hilang sekejap jek!!!

kalau nak tengok resepi asal boleh tengok dekat blog hasue...resepi yang nih mokwo dah olah bersesuaian dgn citarasa mokwo...tq sue !! sudah masuk dah sekuk nih dlm list raya mokwo !!...:D

Cornflakes Badam Madu

bahan2:
5 cawan cornflakes (mokwo suka guna nestle cornflakes)
80gm butter
3 sudu besar penkek syrup
3 sudu besar madu
3 sudu besar gula pasir
1 cawan hirisan kacang badam yang telah di panggang

Cara2:
  1. panaskan oven pada suhu 180 C
  2. cairkan butter dalam kuali. masukkan penkek syrup, madu dan gula
  3. masak dengan api perlahan sehingga berbuih. masak lagi dalam 1 minit
  4. masukkan cornflakes dam badam. gaul sebati sebati
  5. masukkan adunan dalam loyang pembakar yg di alas dgn kertas minyak
  6. bakar dlam 15-20 minit..mokwo bakar sampai dia naik bau harum nya
  7. keluarkan dari oven. guna senduk dan gaulkan perlahan cornflakes yang masih panas itu supaya cornflakes terlerai elok
  8. sejukkan dan masuk dalam balang yang kedap udara




10 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum Mokwo....

cakkkk...ish nk start mengukis ya...lebih cepat lebih baik kan...boleh kemas2 pula...buka apa hari ni??

Terima kasih atas nasihat Mokwo pada Nur ya...Nur ucapkan selamat menjlnkan ibadah dn moga Mokwo sekeluarga sentiasa dlm rahmatnya.

mama sara nur said...

salam ramadhan Mokwo
sedap, kalu buat sekejap je licin dikerjakan anak2

Yati Ali said...

salam ramadhan mokwo.

tun_telani said...

LOL~~ lucu je kasi sudu kat tetamu makan kuih raya. apa la pokwo nih..

Bicara Kak Noor said...

salam makwo dah macam nak raya dah tengok cornflakes tu akak pun selalu jugak buat ni utk jajan budak2 kat umah ni heee sedappppp

zila norazila said...

salam syg mokwo..fav ank zila nie..klu raya asik dok tanya bila ibu nk buat.he hee klu buh kat mgkuk kecik2 mmg x berbaloi..baru jew susun diorg dh libas..ha hhaaa..

Nieza said...

Salam ramadhan dan selamat berpuasa mokwo...wahh terasa kemeriahan nak beraya bila tgk cornflakes madu ni. memang tiap thn yg ni saya tak pernah tinggal nk buat sebab senang bangat nk buatnya...hehe

mokwo® said...

to nuridah:
waalaikumussalam nur..ye lah nur..mokwo buat awal2 coz mokwo nak kena buat banyak nanti sebb nak sedekah2 skit..so kena try dulu resepi mkana yg sedap..yg nih memang sedap..take care yek!

to mama sara nur:
salam ramadhan utk mama juga..kat umah mokwo nih kalau sekuk..hampir semua nya pasri licin..peminat sekuk raya ramai kat sini!..:)

to yati ali:
salam ramadahan buat yati juga..tq singgah dapur mokwo

to tun:
tu lah pokwo ade ajer idea2 jimat cermat dia tuh,..:))

to kak noor:
amek aura lah kak...hihi kita anak ramai..so taun nih ingat nak buat tak moh beli dah

to zila:
salam cayang bucuk zila..hihi.kalau nak letak kuih ni..kena catu lah jawab nya..:))

to nieza:
slam ramadhan nieza.....yg sonang tu lah yg jadi pojaan hati ku:D

Acik Erna said...

salam mokwo..senang je ye mokwo..

zimi said...

nak try ahh...thnx sudi kongsi resipi ni..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...