Pages

Wednesday, July 25, 2012

Salam Ramadhan Kareem.....Masih sempat juga Alhamdulillah !

Assalamualaikum....
Hari nih dah masuk hari yang ke-5 kita mengerjakan ibadah puasa......biar pun lambat, mokwo nak ambil kesempatan ini mengucapkan Salam Ramadhan dan Selamat berjuang meneruskan ibadah puasa buat semua muslimin dan muslimat yang mokwo hormati

hari ini baru sahaja mokwo berkesempatan mengadap komputer...usah di cerita tentang kesibukkan yang tak pernah usai...lebih seronok kalau bercerita tentang makan2 dan masak2...
jangan kira benda ni sia2 pulak yeh!...kalau di betulkan niat...setiap resepi yang di paparkan ikhlas, lillahitaala pun boleh mendapat ganjaran pahalanya di sisi Allah kan!

Oklah...u oals dah masak ke belum.....erkkk pagi2 nih mesti belum lagikkan....kebanyakkan orang, bila berbuka pasti akan menghidangkan makanan yang berat2...tetapi sejak beberapa tahun ini, mokwo buat sedikit perubahan dari segi menu berbuka dan bersahur.

sedap nih makan kurma n badam panggang..acu cer terai!!..:D

dari pemerhatian mokwo, terutama sekali kepada anak2 mokwo, kalau di hidangkan dengan makanan nasi sewaktu berbuka ...alamat...waktu tarawih, masing2 jadi liat berlipat-lipat nak mengerjakannya....:( di tambah kalau dihidang dengan minuman ber-ais yang berbagai jenis dan rasa...pastinya kena jadi doktor pencen lah mokwo pada setiap selepas waktu berbuka, kerana banyak sangat aduan sakit perutlah, nak muntah lah !!

air kosong yang tak kosong sebenarnya...!

Di tahun ini, seperti tahun lepas juga....waktu berbuka mokwo, mokwo akan hidangkan dengan hidangan yang seringkas mungkin..seprti sandwich ker, mee hoon ker , cekodok ker , kurma, madu dan air kosong, (mokwo paling suka minum air ECPI )...cukup dengan satu hidangan savoury  satu hidangan manis dan satu jug air kosong...buat se ala kadar yang mungkin untuk mengalas perut dan replenish kadar gula yang berkurangan semasa berpuasa tadi....memang banyak sonang bai kerja mokwo...:)

barisan madu2 ku!!:)..mokwo paling suka madu Khaula !!

bila mokwo buat begini...anak2 akan senantiasa looking forward for sahur..kerana bila sahur baru meraka dapat makan comfort food kegemaran ramai iaitu nasi...!! Jadi mereka senang sikit nak bangun....Secara tak langsung, mokwo juga akan seboleh mungkin mendisplinkan diri mokwo untuk bangun dan menyediakan makanan untuk sahur...nanti tak makan kesian kat budak2 dan bapak budak lah!
di samping itu jugak dapat mengajar anak2 tentang kelebihan dan keistimewaan bersahur yang menjadi sunnah Rasulullah saw...kalau ade kerajinan jugak, mokwo sendiri akan bangun awal sedikt, so dapatlah mokwo buat solat2 sunat, yang mokwo akui kalau di bulan2 biasa memang cukup susah nak kerjakan

so apa yang mokwo nak tegaskan di sini..bila kita berpuasa....jenis2 makanan yang kita pilih untuk berbuka dan bersahur itu sangat penting sebenarnya...mokwo tak kata cara mokwo nih sesuai untuk semua orang, tapi mokwo dah amalkan cara begini dari tahun lepas n so far mokwo tidak pernah miss untuk bersahur...anak2 juga seronok nak bangun terutama bila ada juadah2 yang menjadi kegemaran mereka ketika sahur nanti

Sayang jugak mokwo kenang kan senario di kawasan perumahan mokwo...yakni bila waktu bersahur...kawasan sekitaran sunyi sepi tetapi kalau waktu berbuka, bunyi keletung kelentang. nya,....MasyaAllah...ngalah nak buat kenduri kawin! bila mokwo tanya..tak bersahur ker?? mereka selalunya mengatakan mereka sudah bersahur dengan mengambil makanan selewat dlam pukul 1-3 pagi sebelum mereka tidur...ooooit itu di kira sahur kaaa?? tak tau pulak mokwo!!! tapi apa yang mokwo tahu ialah kita di syorkan mempercepatkan berbuka dan melewatkan sahur...!! Alllahu'alam

So sebelum mokwo akhiri ceramah celoteh mokwo kali ni...mokwo nak ambil kesempatan nak memohon maaf kalau ada tersalah silap dan terkasar bahasa selama mokwo bersiaran di alam ciber ini....kalau ada yang tersinggung dgn kata2 dan perbuatan mokwo , mintak maaf lah banyak2...dan kalau ada resepi2 yang mokwo paparkan dalam blog nih orang lain try tak menjadi pun mokwo mintak maaf jugak, sebb mokwo try jadi:D !!!

menu wajib,satu hidangan yang cukup  lengkap untuk berbuka bagi mokwo sekeluarga! Alhamdulillah

SALAM RAMADHAN KAREEM UTUK SEMUA UMAT ISLAM, WHEREVER U R !!

14 comments:

Cheq Sue said...

selamat berpuasa juga untuk mokwo... saya ni tengah berlatih nak makan kurma... dah puasa 5 hari ni sebiji kurma pun belum makan... ^U^

mokwo® said...

selamat berpuasa juga buat cheq sue...mokwo pun dulu sukar nak makan kurma nih..tapi sejak mokwo jumpa kurma2 sedap seprti kurma mariami..memang sedap lak makan!

Qhaifa Nur said...

salam ramadhan, selamat berposa juga........
hubby buka tak makan nasi kenalah buat yang ringan2 saja.....
makan nasi sure ngantuk........
sekarang ni kurma dh pelbagai jenis......

Acik Erna said...

assalam mokwo..selamat menjalani ibadah puasa..
akak pun makajn kurma ngan badam..tapi siap blendkan dengan air atau susu segar campur madu siap2..nak cuba la madu khaula tu..selama ni biasa guna madu naqia je

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mokwo...slmt berbuka puasa ptg ni.
Betul tu,klu dah mkn berat2...lemah nk g tarawih.Biasa atie mkn kuih & air jer waktu berbuka...sahur cuma minum air panas jer.

mokwo® said...

salam Ramadhan buat qhaifa sekeluarga juga...mokwo pun kalau makan nasi lepas berbuka...alamt tido aje lah xtivity yg sesuai:))
mokwo suka kurmA MARIAMI

mokwo® said...

assalam kak erna...selamat berpuasa juga buat kak erna sekelurga...oooh boleh blend gitew yea...senang lagi lah tak payah dok kunyah2 kan
madu kahula memang sedap kak...manis2, nyaman lepas minum tuh badan memang terasa sgt segar...cubalah!

mokwo® said...

to atie:
salam atie selamat berbuka utk atie seklurga juga..masa sahur mokwo kena makan nasi lah...sebb terasa amat lapar since berbuka hanya jamah2 ajer

zila norazila said...

salam ramadan mokwo..yg ringan2 tu yg best..kurma tu pun sedapp jew:)

mokwo® said...

salam ramadhan tuk zila sekeluarga juga...zila dah masak ape tuh??? mokwo masak2 ringan2 je lah...meh jamah kurma mariami mokwo nih!

Ayu said...

Assalam mokwo,
salam ramadan buat mokwo & family ya..
wah mokwo macam kita juga ya..berbuka suka yang bukan nasi..heheh
kita masak nasi for berbuka bila tau..bila dah hujung2 puasa, sebab dah sibuk buat kuih hahahaha..satu kali masak for all..kita bawa balik 7 ketul kurma tu ya..sorang satu kat rumah kita ni..

hana said...

salam ramadhan kak... wahh menu yg sihat... bagos bagoss.. air ecpi tuh benonya air kluarga kami.. pelopornya ialah biras ku.. prof tuh adalah pak mertua iparku.. hihihihi.. mcm sengaja je cter.. kihkihkih..

mokwo® said...

salam ayu...time2 gituw..mokwo main masak lauk 'tunjuk2' jek..hihi..memang letih tak terkejar dek tangan kalau dah buat kuih2 raya..
tapi tahun nih mokwo ade assistant tak berbayar ( amny n kakak)...harap bleh rilek skit!

mokwo® said...

woooh gituw kaaa..mokwo memang suka minum air tuh..sejuk dia menyamankan..mokwo pun dah jadi member...tapi beli tuk minum sendiri, skit2 jual kalau ade org nak!hihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...