Pages

Monday, May 17, 2010

sotong masak kuali



masa sekolah dulu, subjek SRT (sains rumahtangga) bukanlah subjek kegemaran mokwo..di tambah pula dgn cik gu yg garang, selalu je membuat kan mokwo hilang ingatan ketika meletakkan garam dlm masakan. sudah nye masakan mokwo selalunye berakhir dgn rasa masin yg terlampau.mana tak dapat markah nyawa2 ikan!..hehehe..but at least cik gu baik gak ati nak luluskan mokwo..tq cik gu nik asiah!

mokwo lebih suka subjek fizik..suka sebb masa cikgu tuh ngajar memang tak de harapan kitaorang nak tido... suara dan semangatnye ketika mengajar, kalah anwar ibrahim berucap..cukup lantang,cukup berkobar2..lagi satu daya tarikannye ialah rambutnye yg hampir pupus, akan berayun2 melambai tiap kali beliau bergerak..cukup mengasyikkan! tq cik gu rahim!

satu lagi cik gu yg menjadi pendorong mokwo ialah Dr sham..pensyarah masa mokwo di uni dulu. beliau telah berjaya membuka minda dan mata mokwo utk pergi lebih jauh dlm hidup mokwo. seorang gadis kampungan yg miskin dan selekeh nyatanye bukan lah satu2nye pilihan yg mokwo ada..... 'explore, grab any good chances in your life, work harder and everything is possible.Insya-Allah!'..kata2 hikmat itulah yg selalu dinyanyikan di telinga mokwo setiap kali mokwo kata "I want to quit study n go home tanam jagung!"..tq Dr Sham..budi baik cik gu2 semua hanya Allah sahaja yg dapat membalasnye!
resepi nih sebenarnye di masak dgn ikan.tapi memandangkan dlm peti sejuk, makhluk Allah ini je yg ade.mokwo bantai aje deh! takut peram lame2 kang terberanak lak dlm esbok, baik mokwo buat rescue 911 sotong nih! resepinyg mokwo c&p dr blog chik mimi-qaseh abadi...memang sedap!


bahan2nye
1/2 kg ikan kembung (ikan cencaru, selar @ tongkol pun sedap)-mokwo guna sutun pun sedap!.
4 sudu besar lada boh / cili giling
* 3 biji bwg merah
* 3 ulas bawang putih
* 1/2 inci halia
* 1/2 inci kunyit
* 1/2 inci lengkuas
* 2 btg serai
1 sk halba( mokwo guna 1/2 sudu kecil jek!)
1/3 cwn santan pekat
2 sb air asam jawa
garam, gula and perasa

Cara-cara
Ikan dibersihkan dan digoreng. Ketepikan ikan yg telah siap digoreng.
Kisar bahan bertanda *. Dgn menggunakan lebihan minyak goreng ikan tadi (keluarkan sikit minyak kalau byk) tumis bahan kisar hingga naik bau.
Masukkan lada boh tumis hingga garing.

Masukkan air asam jawa n halba. Jika tumisan agak kering boleh masukkan sedikit air.
Masukkan ikan yg telah digoreng tadi juga santan. Akhir sekali masukkan garam, gula n pak aji. Siap utk dihidang. Selalunya saya suka mkn lauk ni keesokan hari, lagi sedap.

Source: Che iza Myr ..tq very much!

3 comments:

gossipohno said...

salam perkenalan. Sedapnya sambal sotong u tu blh terliur i..

kakchik said...

Salam mokwo.
First nak cakap, WAH....SEDAPNYA LAUK!
2nd, kakchik dulu dpt kelas SRT pi tukar Perdagangan, langsung tak pandai masak hinggalah tahun 2 di univ. Tanak nasi je yg pandai.
Masa sek selalu tunggu kawan2 SRT bawa balik hasil nak tumpang sekaki hehe.

p/s: mokwo dah tahu pasal kak ina miscarried kan?

geraugebang said...

sotong yang dimasak atau kuali yang dimasak? konfius.he he he

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...