Pages

Thursday, September 22, 2011

COQ TOQUA IKAN.....pernah rasa tak??

apeee tak pernah ghase...( nada buat2 terkejut )...Coq toqua ikan ( bahse kedah ) atau jepuk tahu ike (bahse kelate ) or cucur tauhu ikan ( bahse standard malaysia baku ) :))

hemm you all layan jelah resepi nih..baru habis buat breakfast..lunch bolum masak laeii...wahh darurat nih !!
nilerr penangan melangut depan pc pagi2 lagi...haah amalkan selalu yeaa..dah kena sound dah nih !! adeh dehh pedih 3x!


kalau sesiapa yang teringin..inilah resepi nya..resepi yang mokwo sudah ubah suai sesedap rasa:

Cucur Tauhu Ikan

1 cawan tepung gandum
1 cawan isi ikan yang telah di rebus dan di buang tulang , lecek halus ( mokwo suka guna ikan mata besar)
1 ketul tauhu lembut ( 300gm ) - lecek
1 biji telur
1 biji bawang besar --cincang halus
2 ulas bawang puith-- cincang halus
daun ketumbar --cincang
1 sudu kecil lada hitam-- tumbuk
garam dan gula secukup rasa
sedikit air rebusan ikan--campur sehingga membentuk adunan seperti adunan cucur
minyak secukupnay utk goreng terendam

cara2:
  1. satukan semua bahan kecuali telur..pukul telur sedikit berbuih bari masukkan dalam adunan
  2. panaskan minyak..sudukan adunan dan goring sampai keperangan
  3. buat sampai habis
  4. boleh di makan begitu sahaja atau di hidang bersama2 sos cili

6 comments:

Cheq Sue said...

ingat masakan mexico tadi... he he he

Acik Erna said...

mokwo..akak ambik resepi ye..lom pernah buat letak ikan..biasanya ikan bilis je.

Cendana Kasih said...

waaaaaaaaaaaa....sedapnyer.....TQ mokwo sudi kongsi respi...teringat kat kampung saya !!!

tun_telani said...

haha.. ingatkan apa tadi.. jepuk rupa2nya. tp mmg tun xpenah mkn laa jepuk yg ada ikan nih. eh,kalau ikan bilis tu biasa laa. hihi

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam mokwo..
nampak sedap.. semestinya sedap nih!
yang lain2 tu okay... tp bab nak perisi ikan pepagi tu yg malas sikit.. selalu pagi2 suka buat yg cepat siap.. ni kalau nak buat.. kena siapkan isi ikan tu dari mlm.. paginya tinggal bancuh jer.. apa2hal.. sy salin dulu resepinya yer mokwo.. TQ...

♫ mokwo® ♫ said...

cheq sue :
kira bau2 bacang lah ni..:))

to kak erna:
sedap nih kak..ngalhkan kopok lekor!!

to CK:
haah kampung mokwo di bachok nun pun selalu gak wat camni!

to tun:
sedap nih tun kAlah kepok lekor..lembut n penuh ghase ikan

to Madiha:
bab tuh memang semua orang tak rajin..hihi..tapi mokwo selalu kena merajin diri kerana anak2 kurang makan ikan..kalau buat cucur nih mereka cukup berselera pulak!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...