Pages

Wednesday, February 23, 2011

kek pisang sempoi sofinar II


resepi nih dah lama masuk dalam list..asal teringat nak buat, pisang mesti tak dak !!!
so itu ari, usaha jugak pergi cari pisang semata2 nak buat kek nih...then lepas timbang pisang...alamak ciput jek amaoun pisang yg di guna yek mengikut resepi asal!! since ade lagi balance pisang..mokwo buh sekali lah....jangan membazir2 dan sonang kerja mak cik nih!!

jadi tulah sebb resepi asal nye mokwo dah alter skit bersesuaian dgn kuantiti pisang yg mokwo ada..
kalau sesiapa nak tengok resepi asal boleh klik sini...ramai yg dah mencuba dan mendapat hasil yg sungguh memuaskan

manakala resepi yg mokwo tulis di bawah nih rasa dia rich skit dgn pisang dan lemak2 gituw coz ada letak susu tepung ( pun nak perabih stok jugak )..so either way..rasanye pasti tak mengecewakan peminat kek pisang !!
tq kepada pemilik resepi asal sofinar di myr!!!

resepi asal : mokwo c&p untuk rujukan bersama

Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 150g pisang emas - dilecek
  • 180g tpg gandum
  • 180g gula halus /gula icing
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam

Cara-cara

  1. campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  2. masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
  3. pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda
ini resepi yang mokwo guna:

bahan2:
bahan A: ( kisar dalam blender )

220gm pisang emas/ berangan
120ml minyak masak
1/2 sudu kecil garam
160gm gula pasir
sedikit esen pisang atau 1 sudu kecil esen vanilla

bahan B: (di ayak )
180gm tepung gandum
1 sudu kecil baking soda
1 sudu kecil baking powder
20 gm susu tepung


bahan C:
3 biji telur A
1 sudu kecil ovalet

cara2 : loyang 8 " , dgn api 170C for 40 min
  1. pukul bahan C dengan kelajuan maksimun hingga pekat berbuih
  2. masukkan bahan A skit2 hingga habis. pukul lagi hingga kembang
  3. pada kelajuan sederhana, masukkan tepung..pukul sampai tepung sebati ..jangan terlalu lama
  4. bakar at 170 C untuk 40 min atau hingga masak
weeeiii nak gi masak dah nihhhhh!!!! daaaaa

6 comments:

kak Erna said...

as salam mokwo..nak masak apa ari ni..
kek pisang dah ada..asek masuk list ni..tak bila nak buat..

mokwonik said...

to kak erna:
waalaikumussalam kak erna...hihi samo lah kita banyak resepi masuk list sampai tak tau nak masak ape dah!

hana said...

kite pong suker dengan resepi nih... senang banget! pehni akak try wat marble lak..kompom lg sodap sbb ader cekelat...kiter nak cop suku loyang! hihihihi

Anna Qawina said...

banyak sgt ke stok barang2 kat dapo tuh nk prbihkan? meh saya tlg prabihkan, kang ekpayed rugi lak..membazir..hehe

izahdaut said...

mokwoo...sijelitawan dtg niiiii..muekeke..
mokwo sowi tak pasan mokwo buat kek pisang yang sama...sebab duk refer kek kt blog kak hana..
nanti mokwo try putaq smua plak..lain tau kejadian nye..
hihi..semah ye mokwo..adehh tak habis gelak lagi saya ngan k.nor semlm..hihi

mokwonik said...

to anna:
hihi banyak jugaklah kat dlm esbox tuh..labu ade, blueberi filling ade..ade yg tah tak tau ape mende pun ade( sebb dah bertukar bentuk!!)

to izah:
elok jugak izah tayang, tak yah susah2 godek dapur hana..memang dah siap salin dah resepi tuh!!
tq semah!!hahaha..ekceli ape crite dgn si semah tuh??

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...