Pages

Wednesday, February 9, 2011

lempeng kentang...sebagai brunch dan pembuka bicara!!

salam semua pembaca yg mokwo hormati....cikuuuu...caaakk!!! haacuuummm!!! banyok nyoooo habuk dapur mokwo nih!!! ngee...ngeee...mokwo nih sibuk nye sikit tapi buat2 sibuk tuh yg banyak...campur tak berapa rajin nak update, campur masak ala2 jek , campur baru beberapa hari lepas makan air batu campur (tak dak kena mengena dgn topik nih!)....banyak lah mokwo punya campur tolak bahagi...bila  dah lama bercoti2 dan berjoli2...otak dah semacam beku bila nak menulis balik...jammed kejap!

bercakap pasal jam, baru2 nih cuti CNY....haloooh lahh...di mana2 ceruk rantau mokwo pergi...jamm memanjang...contoh nye hari ahad lepas, nak ke rembau yg biasa2 nye mengambil masa 30 minit dari umah mokwo boleh  jadi sampai 3 jam...eiii nih sampai sekarang kalau di ajak nak naik kreta, rasa macam nak termuntah ajerr! banyak nye manusia yg mampu memiliki kereta sekarang nih!!

sebagai pembuka cerita , mokwo paparkan kat sini resepi lempenglah...nak kata pencake, ghupa nye tak macam penkek lebih mirip lempeng...so kita 'melayu' kan dia dgn nama lempeng...sedap lemak dan gebu..enak nyer... mokwo makan dgn peanut butter toffee sos...eiiikk sedap tul!!!

lempeng yg 'ala-dante'...nak cepat punya kerja! ahaks!!


bahan2:
mokwo guna cawan berisipadu 250 ml = 1 cawan
 1 cawan tepung gandum
1/2 cawan kentang -- yg telah di kupas, rebus dan lecek
 1 cawan susu segar ( nak guna air biasa pun boleh)
1 biji telur A
2 sudu besar butter cair
1 -- 2 sudu besar gula --ikut selera masing2
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil instant yis


cara2:
  1. blender semua bahan
  2. perap for 30 min
  3. panaskan kuali leper non -stick
  4. kacau sebati adunan dulu,baru sendukkan adunan ke atas kuali panas
  5. balikan lempeng dan masak sekata..ulangi proses till adunan lempeng habis


  peanut butter toffee sauce


bahan2:
1/2 cawan susu segar
4 sudu besar peanut butter ( yg halus punya) nak letak lebih pun boleh
pankek syrup or maple syrup secukupnye-- ikut nak manis bnyak mana

cara2:
  1. satukan semua bahan dlm periuk
  2. masak till semua bahan sebati sambil di kacau guna hand whisk..tak payah sampai gelegak
  3. ttutup api sedia di hidangkan

9 comments:

izahdaut said...

wahh sodapnya..dengan sos tu skali menggodaa..ishh ishh

K.Nor said...

ermmm keluar pun selepas diseru ya..

alaaa bukan kat sana jer jamm, kat ganu ni apa kurangnya.. mana2 skrg ni mmg jamm kalau cuti panjang la mokwo

Yat Maria said...

mokwo..

apo kabo??sihat ka?? tak kira la lempeng ka pancake ka, tetap menawan, mu sgtla terrer amik gambo...seriously!! cam nak grab jer tu lempeng, tapi cekut2 still tak dapat..haizzz..

mokwonik said...

to izah:
memang sedap lah izah..kalah lempeng mek dee!! hihi

k nor;
patut;ah terbahak2 kita! ade org seru...sebtul nye baru nak keluar dari pertapaan!

yat maria:
yatt!!! really glad to hear from u!!mokwo ok ka, ko ka kena buat2 oklah, klalau tak , tak berasap leh dapur ku ini...huhu...but i'm fine tq

kak Erna said...

uish..sedapnya nampak lempeng mokwo..tak boleh jadi ni..
tapi nak gantikan pisang..boleh kan mokwo..pisang masak ada ni..malas nak cari daun pisang buat lepat..

Nieza said...

assalam mokwo...lama tak bersiaran yer..meh saya tolong cucikan sawang ni...ekekeke btw nampak sedap lak lempeng ngan topping tu..sedapnya!:)

mokwonik said...

to kak erna:
boleh tu erna..hemm jadi lempeng pisang..pasti sedap!! yum..yum!

to nieza:
salam nieza..horaaay!! ade org nak tolong cuci sawang,...nanti mokwo upah lempeng se koli!!

hana said...

salam mokwo yv dirindui..... penkek nih mesti sedap sbb ader kentang! sos pong istimewa..... leh cubelah!

Ayu said...

Assalam mokwo, nasi goreng cencalok, memang sedap rupanya ya..dah cuba hari tu lain kali boleh cuba mokwonya recipe pulak..jenis2 lempeng ni my hubby & mum's favourite...betul kata hana, ada kentang mesti sedap ni..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...