Pages

Sunday, July 3, 2011

Donut Vanilla

assalamualaikum...sudah2 lah tuh dengan cerita basi.....merah muko adik mokwo dah tuh..sebb mokwo buat free promo tuk dia..:D

masa balik kampung hari tuh..semua sedara mokwo tegur...gemuknyeeee!!!...nyampah tau...yang paling nyampah bila yang tegur kita tuh lebih gemuk berganda2 dari kita ..tapi tak nampak dek diri sendiri....begitu lah sebetulnya lumrah manusia....suka melihat orang lain dengan 'cermin mata'...bukan nya melihat dengan 'cermin muka'.......eeeeh mokwo marah kerrr nihh?? tak kose hakak nak melenting...cuma kena  lebih bersenam dan jaga makan semula lah...seksa tau zahir dan batin ku !!!



so meh kita mulakan pemakanan yang sihat itu dengan memakan donut....:))...sungguh ajaran sesat betul nih! tapi bila nafsu dah berkata2...kalahlah diri ini nak menahan nya....( nipis tul iman  dan prinsip...tak mo ikut naaa!!) tapikan bukan mokwo nak goda..donut nih lebih sedap dan lebih baik..lebih lembut dan lebih harum dari Dunkin' Donut...tu yang makan sebiji tak leh nak berhenti...!! bahaya...so ada sesiapa berani nak mencobanya..silalah lah ya!!! sangat sesuai utk orang2 yang kurus kerimping ..:D

2 cawan tepung gandum
½ cawan + 1 sudu besar air
2 sudu besar gula pasir
2 ½ sudu besar marjerin
½ sudu kecil garam
1 telur C
1 sudu kecil yis instant
½ sudu kecil Baking powder
¼ cawan susu tepung
½ sudu kecil serbuk vanilla atau ½ sudu kecil esen vanilla
minyak masak utntuk menggoreng

cara2:
= campurkan semua bahan dan uli sehingga adunan menjadi lembut dan licin (kalau ada BM, FP, mixer.. lagi baguih ..sonang keje!!)
= tutup adunan dengan kitchen towel lembap dan perap di tempat yang panas selama 30 minit (yis lebih cepat    = membiak dgn kekdah nih)
= tumbuk2 adunan yang mengembang tuh utk keluarkan angin
= canai dan terap mengikut bentuk yang di sukai
= perap doh yang telah di canai sehingga doh mengembang 2x ganda
= panaskan minyak dengan menggunakan api yang sangat sederhana
= goreng dan balik2kan donut till golden brown
= angkatkan dan tus minyak berlebihan


nih letak peanut butter glaze !! sweet n nutty!!





= boleh salut dgn gula, atau letak topping kesukaan...hepi trying!!

9 comments:

HaSue said...

Mokwo..sebenarnya diorg yg tegur gemuk tu nak puji,yg sebelumnya tu mokwo cantik slim jer..baru pernah nampak berisi sikit..tu yg diorg terkejut smpai tertegur gemuk tu..hihi..psni kalo dah kurang berisi sikit mesti diorg x tegur yg mokwo dah slim ke dah kurus ke..sebab ia berbentuk pujian..biasa laa manusia ni kan.. nampak keburukan mmg cepat je..

nama donut ni kemain sedap lagi..mesti rasa pun meletupp2..nengok gambo pun terliur ni haa

Acik Erna said...

mokwo..akak pun sama..tapi akak bagi tau je..bukan akak yang dah gemuk..tapu baju2 semua dah mengecut..dok lam mari tu..ha ha..

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi dear, lamanya tak jumpa! :D

Aisey leave it dear..human is like that. Suka jaga tepi kain orang je...:)

Donut tuh...wow! Terliur tengok :)

tun_telani said...

haha.. tun pun tiap2 kali blk kg, org akan tegur makin 'sihat'.. ni xde anak lg nii.. hish, risau pulak..
nmpk donut ni sgt menggiurkan laa. dpt mkn 2-3 ketul mlm2 gini sedap nii

K.Nor said...

acu tayang gak rupa sekali camna la gumuk tu.. baru la boleh kata.. ehhh gumuknyer!! hhihiiiii..

mokwo.. aduhhh menggoda betul donut mu itew :)

izahdaut said...

nak donut!!!!!!
mokwo.. ajaran yang boleh digunakan ni, diet makan donut. i likeee.. hahaha

♫ mokwo® ♫ said...

to hasue;
tak pelah..mokwo pasrah dgn kurniaan Allah..tapikan donut nih sedap banget!

to kak erna:
memang kena salahkan baju2 tuh..sapa suruh dia mengecut kan..hihi

to LOVE:
hi love..lama tak jenguk love di sana jugak..me love donut sangat!! have some!

to tun:
tu lah tuh?? ade resepi nak bagi kurus secara segera tak?

to kak nor:
seganlah kak nor!!!! auuuwww!

to izahdaut:
:)) nih diet jenis terbaru..kompem tak kurus..:D

Nieza said...

assalam mokwo...wahh sekali muncul dengan donut yg mabeles gitu....bab gemuk tu saya pun sama juga dah masuk kategori gemuk juga...balik msia nanti surela ramai yg akan tegur...apa nk buat malas nk exercise mkn jer rajinnya..hehe

♫ mokwo® ♫ said...

to nieza:
memang masaalah besar nih...rajin makan jerrr...time nak buat exercise rasa jadi macam banyak ajerr kerja!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...