Pages

Tuesday, June 26, 2012

Talam-Time......Talam Pandan Pisang

Assalamualaikum....
Terimakasih kepada yg sudi mengucapkan hepi birthday pada pokwo.....senyum meleret sampai ke tinge pokwo ku!!:))....i wish u aols can see! dan maaf banyak2 mokwo tak sempat nak membalasnya....hari2 busy mokwo sudah pun bermula

yang ni mokwo kena buat cepat2..pisang yang lebu lebam nih dah terjerit2 minta tolong di bereskan ...so jadi lah talam Pandan Pisang nih...

tq to Yatie....tekstur dia mokwo suka...tidak terlalu keras maupun tidak terlalu lembik, cukup mudah di olah.....kandungan gula nya pula mokwo lebihkan yek...bersesuaian dgn pisang nangka yg tawar dan sedikit masam yang mokwo gunakan...next time mokwo ingat nak tambahkan sebiji telur dlm adunan pisang...biar dia lagi lemak2....mcm lah selama ni badan haku tak cukup lemak...hihi

so lets check out d recipe...mokwo harap baca betul2 resepi nih coz Yatie ada menyertakan petua yang berguna !!

tq very much Yatie...mokwo tampal resepi di sini pula!!!

Talam Pandan Pisang
Sumber : Yatie SK 
Bahan Utk Lapisan Bawah-
loyang bulat 9 inci
 mokwo perah santan dari 1 1/2 biji kelapa parut utk mendapatkan jumlah santan di bawah!!!
  • 3 1/2 cawan santan cair
  • 1 1/4 cawan tepung beras.
  • 1/2 cawan tepung gandum.
  • 1/2 cawan gula pasir.( mokwo lebihkan)
  • Secubit garam.
  • 1 cawan pisang lenyek.
  • sedikit pewarna kuning
Cara-caranya:
  1. Bancuhkan semua bahan-bahan di atas kecuali pisang.Tapiskan.
  2. Masak dengan menggunakan api yang perlahan.Bila hampir pekat masukkan pisang dan kacau rata.Masak hingga keluar wap.
  3. Alaskan loyang dengan plastik dan sapukan sedikit minyak, tuangkan adunan kedalam loyang.Adunan ni agak likat jadi ratakan dengan senduk plastik agar sekata ketebalannya.
  4. Kukus hingga masak (dlm 15 minit) dan cakar-cakar dengan garfu pada permukaannya.Ketepikan. Sekiranya ada sedikit air di permukaan, sengetkan loyang dan buangkan air tu guna sudu je/ lap guna tisu dapur.
Bahan Utk Lapisan Atas:
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 cawan jus pandan (3 helai daun pandan dan dikisar bersama air, tapiskan)
  • 3/4 cawan tepung gandum.
  • 1/4 cawan tepung jagung.
  • 1/4 cawan gula pasir.( mokwo lebihkan)
  • secubit garam.
  • Sedikit pewarna hijau
Cara-caranya:
  1. Satukan semua bahan-bahan di atas,Tapiskan.
  2. Masak dengan menggunakan api yang perlahan,bila naik wap tuangkan adunan keatas lapisan bawah tadi. Masa tuang adunan, pastikan tiada takungan air di permukaannya.
  3. Ratakan supaya mendapat ketebalan yang sekata.Kukus hingga masak (dlm 20 minit)
  4. Apabila masak buka tutup pengukus dan biarkan atas api selama 10-15 minit agar wap di atas kuih kering dan petua untuk mengelakkan kuih talam cepat basi.Selamat mencuba ya.


28 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam Mokwo..
saya dtg ni nak minta sikit talam utk berbuka petang ni boleh??minta sepotong pun jadi lah tengok ngancam saja tu perut dah keroncong ni hehee

Acik Erna said...

salam mokwo..sedapnya talam pisang tu..nak jugak la mokwo.

mokwo® said...

waalaikumussalam kak noor...selamat berpuasa dan berbuka nanti...mokwo vongkos kan setengah loyang yek!! banyak dapat nih utk satu adunan...dugaan tul bila berpuasa nih kan!

mokwo® said...

salam kak erna...mari2..akak jalan kaki pun sampai kat umah kita nih!

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Mokwo... sedapnya talam pisang, nampak urat2nya tu... setengah talam tinggalkan utk kita ya... :-)))

Asyifa Mustaffa said...

As salam mokwo...
x jauh dah nie..tampin ngan somban ye....sy dtng bwak piring eh...hehehe....

mokwo® said...

wokay...kalau tak dtg..mokwo tolong makan kan yek!

mokwo® said...

mai2..mokwo tunggu tepi jalan!!..

zila norazila said...

nampak sedap tue..tunggu pisang kt umah tu masak..masih x tau nk wt apa ..klu rajin leh la cnp resepi mokwo nie:)

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaykumwbh mokwo...

pergh....mcm dah penah wat ni, tp mokwo punye lagi, kebabom......hhhhmmmm bagi idea lah dgn left over bananas tu.....:)

Yatie said...

Assalamualaikum Mokwo,
tq sudi mencuba resepi talam pandan pisang ni, cantik dan sungguh menyelerakan kuih mokwo ni....Yatie guna pisang kapas yg masak ranum, tu yg dah cukup manis..sbb tu yatie guna 1/2 cwn gula je dlm adunan pisang tu..tak kisahlah, ikut selera masing2..kita buat dia kan...he3...

mokwo® said...

zila memang boleh di cuba...cuma mokwo advice, adjust lah tang gula tuh yek!

mokwo® said...

ayuuuuu...sedap2 nih...kalau tak silap mokwo pun mcm pernah tengok dekat umah ayu...ade ker tak dek..boleh try lah...lepas tuh mai hulur kat sini skit naaaa!! kirim salam kat ustaz kecik!

mokwo® said...

tq yatie kerana share resepi nih....tu lah tuh..pisang nangka tawar tu ajer yg ade lm stok...next time ku musti guna pisang kapas...:))

ogyep yummy mellow said...

Salam mokwo,
cantik aje kejadian talam tu... tak pernah cuba buat talam pisang ni... pas ni nak cuba juga lah...

mokwo® said...

to ogyep
memang elok jadik nya...bila2 boleh try..pastikan guna pisang yg manis masak ranum...

inahar ali said...

fuiyooo ada talam pisang woo..cedaapnyer mokwo!! pos sepotong!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam mokwo...nampak sedap talam pisang tu.guna lak santan fresh lagi la terasa lemaknya!

Ummi said...

Assalam Mokwo...amboiihh rajinnya wat talam pisang...adeeii kita jugak yg semakin malas dah ni...nak labuh tirai dah gayanya....hehe

FnF Simple Life said...

Assalam Mokwo...sedapnye... cantik pulak tu Mokwo potong2 kutih talam tu...nak sepiring...ngee

maz said...

Salam dipagi khamis mokwo..smga sihat hendaknya..cntik je kjdian talam mokwo tu..mksih ye sdi singah dpur kcik maz tu...mokwo maz ada reply email mokwo hritu..nto mokwo tgk la ye...

mokwo® said...

talam pisang septoong siaaap!! tunggu depan pintu yek!!:)

mokwo® said...

sedap atie..mokwo kalau buat talam atau kuih bakar..mokwo memang lagi suka guna santan perah..kalau darurat tu baru pakai santan kotak nya....

mokwo® said...

guanao ummmi....kalau ummi malas..mokwo nak amek semangat kat sapa!!huhu

mokwo® said...

boleh2...mai2 pakat gonyel skit sorang...ngeh,ngeh!!

mokwo® said...

salam maz...dlm e-mail..tak tubik lah maz punya reply...tapi tak pe lah maz...kalau dah memang tak de stok benda tuh, mokwo no hal!! buat susahkan maz ajerr!

mama sara nur said...

assalam Mokwo
tak penah sy makan talam pisang mokwo, betul2 ni, bila tgk Hasil Mokwo yg lawa ni amat teringin sy nk rasa huhuu gandingan ni mesti sedap kan, kaler pun menarik hijau kuning
kena cari pisang jugak nanti he he

mokwo® said...

mama nur..mesti try resepi nih..guna pisang yg manis cam pisang kapas tau..ianya lebih sedap! selamat mencuba!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...