Pages

Monday, June 25, 2012

Ayam Masak kicap berempah mamak Penang...fuuuh!!

Assalamualaikum wbt
Selamat berpuasa bagi yg sedang berpuasa.....dah masak ke belum tuh?? kalau belum dan ada ayam dalam peti ais..boleh lerr cuba resepi nih ye!!

mokwo buat guna ayam kampung jantan lagi teruna...:)) macam lah tau!!... sebanyak 2 ekor...memang tak sia2...anak2 dan pokwo cukup suka...sambil2 makan, mokwo teringatkan kat nasi kandar di restoran nasi kandar pelita di kulim kedah...rasanya iras2..cuma mokwo buat ni tak berapa pedas sebb amny memang tak tahan pedas...kalau pedas berdengung..memang lagi kaw!!

resepi asal dari mamak Haji, nya tuh cukup panjang dan sungguh berguna utk mendapt rasa original nya.....tapi mokwo ikut resepi ringkasan tulisan Madiha...lagi satu kan ..di sebab terlalu ghajin...mokwo blend segala mak nenek rempah dia termasuk serai...Alhamdulillah secukup rasa!!

Pasti akan di buat lagi dan lagi...terima kasih kepada diva2 yang dah mencuba, rekomen dan berkongsi resepi yang sedap nih!!!




AYAM MASAK KICAP BEREMPAH MAMAK PENANG
Resepi :Mamak Haji
Sumber : Kak Watties@homemadecakes, Kak Ayu & MaDiHaA

Bahan:
1 ekor ayam (1.7kg – 1.6kg) dipotong 16
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil garam
1 tsp serbuk lada hitam (yang ditumbuk sendiri)
3 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
1 tsp air limau nipis
1 tsp Jintan manis
1 tsp Jintan Putih
1/2 s/b serbuk kas-kas (optional) ~ (Ayu tak letak ni tapi MaDiHaA letak sbb ada stok)
1 sudu besar serbuk cili (boleh kurangkan mengikut kepedasan anda ingin) (MaDiHaA jadikan pes)
2 sudu besar rempah kari Daging (MaDiHaA jadikan pes)
3 kuntum bunga lawang-(Ayu gunakan 1 aje MaDiHaA guna 2)
1 inci kulit kayu manis
3 buah pelaga
2 batang serai yang telah di ketuk.
Garam , Gula secukup rasa.
1 cawan air (yg ni MaDiHaA tambah)

Bahan kisar

3 Biji bawang besar
3 inci halia
1 ulas bawang putih

Cara menyediakannya:
1. Gaul rata ayam bersama serbuk kunyit & garam. Goreng ayam 3 suku masak & ketepikan dahulu. Panaskan minyak dalam kuali yang lain, tumiskan serai, bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga. Apabila naik bau masukkan bahan kisar & tumis hingga harum & naik minyak. Masukkan pes cili & pes serbuk kari daging & masak lagi hingga wangi.

2. Masukan semua bahan-bahan yang lain di atas dan biarkan kuahnya mendidih. Masukan ayam yang telah goreng. Kecilkan api dan biarkan selama 10 minit – 15 minit di masak. MaDiHaA tambah 1 cawan air. Masak hingga agak kering & rasa kemasinannya & bolehlah tambahkan garam JIKA PERLU.

3. Tutup api dan masukan perahan air limau 1 tsp . Taburkan bawang goreng. Hidangan telah sedia.

Selamat mencuba!


makan dengan roti canai sedap banget deeeh!!

5 comments:

Rohah said...

waaaa...menjilat jari nampaknye...best tu,ada kuah pekat2 gitewww,mmg prghhh...

mokwo® said...

to rohah:
memang menjilat jari kesedapannya..nanti rohah cuba!!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam mokwo...
memang best kan resepi ni.... harap mamak haji tak marah sbb saya memandai2 ringkaskan resepi asal dia yg berjela2 tu.. hehe.. bukan apa.. bila resepi panjang sgt.. pening pulak tiap kali memasak nak telek balik resepi.... hhehe.. apa2pun.. dlm resepi dia yang panjang tu byk diperturunkan petuanya sekali.. bukan sekadar resepi.. itu sebab yg jd panjang tu.. hehe..

Qhaifa Nur said...

resepi mai penang la ni...sedapnya

mokwo® said...

to madiha:
kekadang nak tergelak jugak baca penerangan mamak haji tuh...tapi memang bagus baca pun...tq madiha for sharing ...sedap tul resepi nih! ayam masak kicap ku selepas nih semuanya mamak style lah jawabnya!:)

to qhaifa nur:
penang lagi mamak naaaa....hihi!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...