Pages

Friday, June 29, 2012

Asam pedas Nyonya...Ikan Uji Rashid!!


Assalamualaikum................
salam sejahtera untuk semua....salam satu malaysia!!!...ada orang beli saham felda keer?? kalau yang beli tuh pasti senyum sampai ke telinga..sebab saham ni naik mencanak2 nampaknya....amboi!! bertambah lagi lah jutawan2  felda yek!!
eh...tidak lah, mokwo tak beli saham tu pun...nak main amanah saham bumiputra pun mokwo tak gheti...apa lagi saham2 berprestige (lagi penuh kontroversi !!)...involving ribu raban nih......sesaja, sekali sekala nak tahu jugak perkembangan isu2 semasa di Malaysia nih

oklah berbalik dgn menu ringkas hari nih....wa manyak suka hati looor...biasa nya masak asam pedas ..jarang2 nak sedap...kali nih tersedap lah pulook!! ..:D

mokwo buat guna ikan Uji Rashid (ikan mata besar!) ajerr...asyik dok buat ikan goreng..tetiba nak cuba sesuatu kelainan lah...nasib baik menjadi...... yahooo!! (mokwo nih fail sokmo bila buat asam pedas...selalu  jadi kuah nya pahit!!)

pada tekak mokwo rasenya lebih kurang macam asam pedas lain jugak..cukup tak reti nak mengklasifikasikan kan dia nyonya ka, johor mari ka, melaka ka...kita tau makan aje lah

kepada yg kepingin mencubanya...inilah resepi yang mokwo ambil dari DTS Mat Gebu...tq very much Mat for sharing!! mintak izin panjangkan di sini pulak yea!

                                                            ASAM PEDAS NYONYA
BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping daging ikan tenggiri, cuci bersih dan toskan
2 kelopak sawi jeruk (optional)
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu
1 genggam daun kesom
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 cawan cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji buah keras
1/2 inci belacan
1/2 inci kunyit hidup
1 hirisan nipis lengkuas
1/2 camca teh lada hitam biji (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya. Kacau dan biar mendidih. Tambah sawi jeruk, bunga kantan dan daun kesom. Biar mendidih.
  2. Masukkan ikan dan jus asam jawa, kacau perlahan. Perasakan dengan garam dan secubit gula. Biar masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman...(sesiapa nak letak serbuk perasa pun boleh..)

lawan dgn sayur sawi jepun kukus...curahkan saute bwng putih dan udang idup, sedikit oyster sos n lada sulah

25 comments:

Irfa said...

dap dap dap
boleh tumpang sepinggan ;)

mokwo® said...

boleeeeh!!bawak pinggan sendirik yek!!:)

Asyifa Mustaffa said...

sedap2 masak cmnie...dah lama x jumpa ikan uji rashid nie mokwo....ssh plak skang nak jumpa...time sy zman remaja dulu ada la plak...kat pasar pun x de dah...

ibh_sue said...

Aslmkum Mokwo..Sedapnya lah. Tp kan..ikan uji rashid tu mcm mana ya rupanya..Heeee..

Qhaifa Nur said...

suka asam pedas...
sayur sawi jepun kukus paling best...

Sari Yusa Ibrahim said...

kita suka asam pedas nyonya ni, masamnya lain sikit, kan..

tun_telani said...

ikan uji rashid @ ikan mata lolong.. hihi... dulu masa duk miri selalu makan ikan ni.. duk bintulu xde pulak jumpa.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Lamanya tak dengar nama ikan uji Rashid

Acik Erna said...

mokwo..samalah kita..selalu fail bab aasm pedas..tapi kali ni mokwo dah berjaya tu..
akak pun selalu goreng je ikan uji rashid tu..dah goreng garing2 suka korek biji mata besau nya tu makan..sedap he he

~K Ham~ said...

salam mokwo...kak ham dtg bawak cendawan goreng and murtabak maggie je....kita tuko ngan asam pedas boleh...sistem bata...hihihiiiiii

Gee® said...

Pergh!! sodap nyoooooo

Rohah said...

sama lauk kita ari ni, asam pedas...tp sy tak sempat nak N3 kan..sebenarnya macam2 variasi asam pedas ni kan...lain tempat lain olahannya...yg penting, tetap "Asam pedas"

mokwo® said...

ikan nih dah naik 'saham' dah...hihi..thats why susah nak jumpa!

mokwo® said...

waalaikumussalam....sue..ikan ni dan uji rashid tu mempunyai mata yg iras2 serupa..*wink3x*

mokwo® said...

qhaifa..antara banyak2 sayur..sayur sawi nih memang tak banyak songeh..sebb tu mokwo memang selalu ade stok!

mokwo® said...

oooh gitu ka sari...len kali memang nak kena tanya pakar nih!!

mokwo® said...

mokwo dulu2 tak makan ikan..eksyen..tapi lately sedap lah pulok makan...especially bila buat cokkodok..

mokwo® said...

hihi..sebb uji rashid lama tak nyanyi kot!

mokwo® said...

kak samalah kita...ikan nih kalau tak di korek matanya memang tak sah!:))

mokwo® said...

boleh3x...mokwo sgt sukaaaaH!!!

mokwo® said...

lauk yg tak lekang dek zaman nih!

mokwo® said...

sebenarnya mokwo lagi suka kalau asam pedas org lain yg buat...hihi..nak mintak yg rohah punya lah!

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaykumwbh mokwo dear.....


wa lameeeeeeeeeeeee dah x mamam ikan uji rasyid ni...kat sini payah nak jumpa lagi....hu3....tp asam pedas nyonya ni mmg sempoi selera habis kan....:)

mokwo® said...

waalaikumussalam ayu dear...mokwo rase ikan nih dah nak pupus gamaknya...dulu2 berlonggok2 tak dak sapa mau beli..sekarang memang susah nak dapat..certain places je ade jual..too bad..ikan nih sedap jugak isinya!

hana said...

salam mokwo.... mokwo sihat? pokwo sihat? anak2 pokwo mokwo sihat? hihihihi.. hakakk.. dania idong penyek la kak... batang idung pon tak nmpk bayang.. hahahaha... ms pantang duk tenyeh2 gak kot2 leh jd mancung bak seludang.. tp tak menjadi pong.. hahahaha...

nape la nampak sedap2 sgt tgk menu akak.. lg tadik duk membelek2 satu persatu.. semua mengiurkan! gambo cantik2.. tak tipu.. tipu dosa.. kekekeke

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...