Pages

Saturday, February 27, 2010

nasi lemak bunga lawang


gulp, gulp, gulp...mokwo memnag cukup pantang klau masak nasik lemak..ape ke tak nye..sekali makan bukan boleh sepinggan..2 atau 3 pinggan baru cukup syarat..huhuhu...tu yg memang jarng2 buat sendirik..hikhik..tapi ari nih memng mokwo tak peduli..kepingin sangat mau mkn nasik lemak...masak lebih kurang 4 cawan beras..dlm tengahari dah tinggal tak sampai separuh..tu belum lagi ade anak sulong mokwo..klau dia ade masak 6 cawan pun belum tentu cukup..nyamm..
cukup simple tau nasik lemak nih...mokwo pernah makan sekali ade kat satu restoran kat seremban 2..memang terase kelainanye..ala2 nasik ayam pun ye jugak..tapi bau wanginye mak oiiiii...cannot tahan weiii...
mokwo makan ngan sambal kacang sotong kembang, ikan mambong goreng n telur rebus di bungkus ngan daun pisang..tapi sambal sotong mokwo terlebih pedas...sampai menangis makan..huhu sedih den!..lain kali memng nak kena hati2 memilih cili..
bahan2:
4 cawan beras
4 cawan santan dr 1 bijik kelapa
air secukupnye- bergantung pd jenis beras masing2, mcm masak nasi biasalah\
2 kelopak bunga lawang (dr sekuntum--tak moh byk2 sebab2 nanti tak de plak bau daun pandan)
4 helai daun pandan siat2 n simpul
1 sk garam
1 sk gula
cara:
--basuh beras, masukkan semua bahan2 dan masaklah dlm rice cooker seperti biasa.
sambal kacang sotong kembang
bahan2:
1 kilo sotong kembang- bersihkan dan hiris kecil, rendam dgn 3 sb air abu for 20 minit
3 labu bwang holland*
1/4 cawan kacang tanah tanpa kulit- basuh n blend dgn 1/2 cwn air
2cm belacan*
2 cawan cili kering yg dah dipotong pendek- rendam air panas*
3 sd besar sos tiram
1 sk paste asam jawa adabi
garam gula secukupnye
cara2:
- toskan sotong. ketepikan
-kisar bahan2 *. tumis till garing skit
-masukkan kacang tanah masak till kacang empuk
- buhlah sos tiram, air asam jawa, garam n gula
-akhir sekali buh sotong n masak till kuah pekat.

2 comments:

kakchik said...

salam mokwo. kakchik dok menelan air liur ni. sedapnya... kami pun dah agak lama tak makan nasi lemak yang istimewa macam mokwo tu. hari ni sarapan dengan nasi himpit kuah kacang je. kalau nasinya sedap macam tu tentu semua yg makan bertambah2.

mokwonik said...

klau bulan posa tak leh tengok gambo nih..hehehee sampai skrang pun mokwo masih terliur lagih...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...