Pages

Wednesday, February 3, 2010

apam yogurt





last few days, mokwo tengah kemaruk meng'apam'. beberapa resepi apam telah mokwo cuba..tapi kan tak berapa menjadi..rasa2 mereka memang sedap walaupun agak bantat...sampai pokwo pun bila dengar mokwo nak buat apam dia siap angkat tangan surrender..."tolonglah, sat gi apam yg awak buat tak naik2 , badan saya yg naik plak" katanye...agaknye dah tak larat jadik mokwo punya tester leh tuh....dlm byk2 apam, mokwo rasa mokwo suke yg nih..rasenye lemak2 tak brape manis di samping tuh kita boleh buh ape2 pun inti yg kita mau...but don't expect it to be so fluffy ye..lembut dan kenyal ala2 kiuh lompang pun ade gak..mokwo amek resepi dr yani myr dan mokwo ade buat skit perubahan utk menepati cita rasa mokwo..many thanks to yani!
bahan2:
100gm plain yogurt (mokwo guna 130gm)
1 sb minyak masak (mokwo guna 2 sb myk canola)
5 sb gula
2 telur A
150gm tepung gandum
2 sk baking powder (mokwo guna 1 1/2 sk aje)
inti2- mokwo guna inti kacang merah
cara2:
-pukul telur dan gula till gebu
-masukkan yogurt diikuti dgn myk.pukul lagi sampai sebati
-masukkan tepung yg telah di ayak bersama dgn baking powder terlebih dahulu.
-lenserkan acuan kecil dgn sedikit myk. tuang kan adunan separuh bekas. buh inti dan tutup dgn adunan selebihnye
-kukus dgn api kuat selama 10-15 minit klau guna acuan kecil
*apam nih skit sgt tau,,,klau rakyat jelata kat umah tuh ramai buatlah 3 adunan..sedapp tuh!

2 comments:

HaSue said...

ooo...gini rupa apam yogurt rupanya ek mokwo..x pernah rasa lagik..nak rasa seketui.buleh?hehe... dier x merekah cam apam biasa yg merekah tu ek?bila laa rajin nak buat nih..huhu

♥LOVE2COOK♥ said...

Uish...looks yummy lor! ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...