Pages

Thursday, February 11, 2010

cucur badak


ari tuh mokwo jejalan umah umi zaihadi from home sweet home..mokwo nampak lazatnye cucur badak dia...cantik dan anggun lagi..erkk, hehehe..mokwo sebenarnye cukup jarang buat kuih nih..sebabnye klau buat mesti keras kedekong.. letak banyak tepunglah tuh!

buat cucur badak nih sebenarnye ade teknik yg tertentu..org lain mungkin dah lame tau..tapi mokwo baru tau...org dah naik roket ,..mokwo baru nak belajar naik komuter..hehe

ape pung..mokwo dah dpt budak cucur badak yg sedap lagi lembut..siap buh udeng lagikkk..jom makan same2..intinye mokwo amek dr umah umi..tq umi!



bahan2:



2 1/2 cwn keledek merah yg telah distim dan lecek

140gm tepung gandum

garam secekup rasa

udang kecik secukupnye

1 sk tepung gandum + 1 sd besar air = buat paste


bahan2 untuk inti:-


1/3 biji kelapa parut
1 btg serai
2 sudu besar udang kering
3 tangkai cili kering
sebiji bawang besar
2 ulas bawang putih
sedikit air asam jawa
1 sudu gula
garam secukupnya

Cara-Cara:-


  • stim ubi sampai empuk, angkat dan tos kan, terus lecek2 kan ubi tu masa tengah panas
  • lepas dah sejuk boleh letak tepung dan gaul2 rata.
  • Ambik sedikit doh dan buat bulat2, kemudian leperkan pada tapak tangan dan isi inti.
  • Lepas tu bulat2 kan kasi cantik, letak kueh yg dah siap atas dulang yg telah ditaburkan
  • dengan tepung utk elak kan dia melekat bila diangkat nanti.
  • celupkan udang dlm bancuhan tepung + air tadi dan lekatkan kat atas cucur
  • selepas siap, goreng kueh dengan api sederhana. selalu balik2 kan kueh agar kueh masak sekata. bila kekuningan boleh lah diangkat.


Cara Membuat Inti:-


  • Cili kering, bawang besar dan putih, udang kering, serai hendaklah dikisar halus.

  • Campurkan kelapa dengan bahan kisar, sedikit perahan air asam jawa, gula dan garam secukupnya.
  • gaul sebati dan goreng dalam kuali tanpa minyak hingga inti masak.


  • nota: jgn risau kalau doh tu rasa melekat2, takyah tambah tepung.memang doh tu akan melekat sikit masa kita nak bulat2kan kueh.
  • utk mengelakkan doh dr melekat mase membentuk, sapu sedikit myk atas tangan

4 comments:

kakchik said...

salam mokwo.

kakchik ni selalu tertukar antara cucur badak dengan cucur udang. ingatkan yg ada udang ni cucur udang, hehe

fmina08 said...

mokwo..xleh mkn cuq badak...huuu..cantek cop jempol!!

mokwonik said...

kakchik: senang je kakchik klau nak tau, cucur badak tuh gedempol cam badak,kan,kan, kan

mina:heheh cantek ek!(tersipu2 malu)tq to jiya!

asmar said...

Salam mokwo. Hari ni jalan2 tesesat kat rumah mokwo. Sungguh mengiurkan la cucuk badak mokwo ni. Nasib baik saya tak mengidam. he..he..he..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...