Pages

Saturday, December 25, 2010

aku CINTA nasi!!!

cinta ku pada nasi adalah cinta luar biasa...setiap hari kalau tak makan nasi..terasa umpama hidup tak lengkap....kalau tak makan nasi yg berbiji2 tu pun, akan ku cari jugak makanan yg berasaskan nasi seperti mee hoon, tosai, nasi himpit dsb

semasa mengandung kan amny dulu...doktor menyarankan aku utk tidak makan nasi...di sebabkan masaalah gula yg tinggi dlm darah, juga utk menstabilkn berat badan ku...tapi aku ngak bisa, berpisah dgn nasi...mulut melayu ini pasti meronta2 jika tidak mengunyah nasi



nasi...kenapa kau begitu meng'ketagih'kan...sebb kau diet ku selalu kantoi...orang kata kalau nak kurus, jangan makan nasi...it makes sense jugaK...kawan ku sudah berjaya menjadi kurus kering dek kerna menahan nafsu terhadap nasi....tapi sayang jugak...walau badan kurus...dia tetap masuk sepital kerap kali...kerna sakit gastrik yg semakin parah......mungkin terlalu rindu dgn nasi..badan nye bertindak meng'hukum' diri nye sendiri

kekadang aku naik takut gak..bukan apa...melihatkan saudara mara ku...ramai telah terkena kencing manis dek kerna terlampau makan nasi...makan 5 kali sehari nasi....tapi rasa nye tak adil jika di salah seratus peratus pada nasi...kesian si putih nasi...sebelum salahkan benda lain sebaiknye salahkan diri kita sendiri...ye tak!! sapa soh pegi tido lepas makan nasik??? seeloknye..lepas makan nasi mau pegi berlari sejauh satu kilometer...barulah padan....tapi siapa sanggup buat begitu????

sayangnya nasi..selepas ini kau akan ku masak sekali sekala sahaja...di usia yg hampir setngah abad, aku harus banyak bersabar terhadap kau nasi...biarpun begitu...kalau aku tension2...kau akan tetap ku cari jua!!! pengubat hati yang lara...alahai nasi...i lap u forever!!



buurrrrppppp....Alhamdulillah.....hehehe...yu oals dah makan lum????

ini tak lain dan tak bukan..hanya sessi warm-up, utk dapatkan mood memasak yg dah lama 'cuti2 semalaya' kembali...

5 comments:

Noorma Ismail said...

anak saya yg nombor 2 tu kalo sehari tak makan nasi, mesti tanya "hari ni beras takde ke?"...alahai nasi-penanganmu begitu hebat !!!

mokwo-makan la oat sbg pengganti nasi. tapi takleh kan..

mokwonik said...

to noorma:
mokwo dah try...tapi lepas makan oats..menggagau mokwo carik nasik...jadi double makan lerr pulak!

K.Nor said...

salam mokwo.. ingat lagi tak kat nor nih.. hehe..

anak nor naim dan luqman mmg antu nasi.. nasi selalu jd pilihan utama tak mcm along yg lebih suka selain nasi. si anak dara lak, semua suka hehe

ermmm... jgn lebih2 sgt makan nasi ya.. nak makan boleh, tp kurangkan sukatan sbb nasi ni kadar gula tinggi.. biar kita mencegah sebelum merawat :)

mokwonik said...

to nor:
nooorr dearie..dah balik dah...rase cam berbulan ku tunggu..hehehe..ter'over' lak!

Nieza said...

makwo, saya pon nk diet juga x mau mkn nasi tapi selalu temankan en hubby mkn nasi ...hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...