Pages

Tuesday, December 7, 2010

kuih ketayap aka dadar

kuih ketayap dadar sedap
halus mulus yg lebih presentable
salam Maal Hijrah utk semua muslimin dan muslimat..mokwo harap semua berkesempatan menbaca doa awal tahun dan akhir tahun yeh!..mokwo pun hampir2 terlupa semalam dek kerana kesibukan yg menghambat diri ku..nasib baik petang semalam mokwo menjengah blog siapa tah..menceritakan tentang doa tersebut...Alhamdulillah sempat juga mokwo baca doa tersebut..terimakasih kepad yg sering ingat mengingati...

made this for breakfast....tapi kan mixture yg mokwo guna memang cair skit berbanding dgn kebanyakkan resepi yg mokwo nampak..mungkin sebb tangan mokwo memang sedikit kaku dlm bab2 melenggang nih..so mokwo perlu adunan yg lebih cair lagik...bagi mokwo adunan yg cair begini jugak akan menghasilkan kulit dadar yg lembut dan lebih kenyal
permukaan yg menggerutu..hasil guna kuali melengkung biasa


ada satu resepi tuh dia campurkan sedikit tepung jagung...satu adunan yg unik..belum pernah mokwo cuba lagi..bagaimana pun di bawah sini mokwo letakkan link utk beberapa resepi2 kuih ketayap yg lain..boleh lah cuba yek, ikut gaya anak tekak masing2

lepas nih kalau sapa2 dok beli lagik kuih nih tanpa sebab yg konkrit..hang sajaaa lahh tau!..hehehe...senang bangat deh kuih nih!!
  1. dapur ummi--Home sweet home
  2. dapur ayu-- the curly babe satisfaction
  3. dapur ina--Hana's family
  4. dapur ina lagi
  5. dapur hamsini--warna2 duniaku
banyak lagik lah ..u oals carik sendirik...
di bawah sini ialah kuali yg mokwo guna utk mendadar...senang tul ade kuali nih..non-stick..tak yah letak minyak..dan permukaan dadar menjadi alus mulus bak kulit anak dara..mokwo beli dr tokeh puyuk belenga cik mimi..kalau sesiapa berkenan bleh lah ke sana

so resepi nye:

KUIH Ketayap
origin : mokwo

Bahan2 inti:
1 biji kelapa parut yg putih punya
1/4 cawan jus pandan (1/4 cawan air + 4 helai dain pandan--kisar dan perah)
gula melaka secukupnye--hiris halus
2 sudu kecil tepung ubi

cara2:
  • satukan gula melaka,kelapa dan jus pandan. masak till jadi pekat and gula hancur
  • masukkan tpg ubi dan kacau till masak


bahan2 kulit:
1 cawan tepung gandum
1/4 cawan susu segar
1 cawan + 3 sudu besar air
1 biji telur A
pandan pes secukup nye
1/2 sudu kecil garam

cara2:
  • dgn menggunakan hand whisk.. satukan semua bahan2 di atas..pukul skit jika perlu supaya tiada ketulan pada adunan
  • panaskan kuali non-stick
  • ambil 1/4 cawan adunan dan lenggangkan atas kuali tadi
  • bila masak angkat dan isikan inti. lipat kemas
salam maal hijrah untuk semua


2 comments:

Ayu said...

salam maal hijrah buat mokwo & family ya..
cantik betul kulit kuih ketayap tu memang nampak alus mulus..

kak Erna said...

salam mokwo..alhamdulillah..tak pernah lupa doa akhir dan awal tahun ni..sebab saya selalu..reminder kat talipun..
mok wo..satu kelemahan saya buat ketayap ni..suka koyak..bila da nak angkat..bila pekatkan..tebal pulak..tak sedap..nak cuba pulak mok wo punya ni nanti..inti dah ada ni..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...