Pages

Monday, March 7, 2011

mee kari yang mewah !


 assalamualaikum dan salam sejahtera kepda semua pembaca..


meh makan mee kari..masih guna resepi yang selalu mokwo guna..resepi ambil dari Dayang Jack..seorang jelitawan yg sungguh berbakat ..sungguh ku jatuh cintan dgn resepi nye yg sedap, lagi tiada bersantan ini..memang tidak memuakkan...kali nih mokwo guna spaghetti, sebb si kakak tak makan mee kuning, katanye nak muntah.....heeeei mcm2 lerr budak bertuah sorang  nih!!!!!

bila di tengok gambar2 dlm blog mokwo nih ..kekadang mokwo rasa nak sebak pun ada...bukan apa, mengenangkan betapa besarnye nikmat yg Allah bagi pada mokwo boleh makan dgn kadar yg mewah begini...walhal pada suatu masa dahulu, dgn kedaifan hidup mokwo, mokwo hampir tidak punyai apa2 utk di buat lauk............hemmmm.....jangan sekali2 berputus asa dgn Allah!!!

jom check out the recipe...dalam kita dok makan2 jangan lupo pada mereka yang kurang bernasib baik  dan moga kita semua berada dalam golongan orang2 yg banyak bersyukur..InsyaAllah!!

Mi Kari Resepi II

Bahan-bahan :

Bahan A :
  • Mi kuning secukupnya (direbus sedikit)
  • tauge (dicelur)
  • sawi (dicelur)
  • hirisan cili merah
  • sedikit daging rebus (dihiris nipis2)
  • telur rebus
  • hirisan daun sup
  • bawang goreng
  • tauhu goreng (dihiris)
  • limau kasturi jika perlu (tp dyg x suka ltk limau sb kurang sedap)
  • lain2 hiasan jika suka
Bahan B : Kuah
  • 300-400 g keledek merah rebus (dikisar dgn air secukupnya)
  • 3-4 sudu makan serbuk kari ayam (dibancuh dgn sedikit air)
  • rempah 4 sekawan (bunga lawang, kulit kayu manis,cengkih & pelaga)
  • 1/2 labu bawang besar
  • 5 biji bawang merah (dikisar)
  • 2 biji bawang putih (dikisar)
  • 1 sudu besar udang kering (dikisar)
  • 1/2 inci halia (dikisar)
  • 1 sudu makan tepung gandum (dibancuh dgn sedikit air)
  • garam dan gula secukup rasa
  • air secukupnya
Cara-cara :
  1. Tumis rempah dan bahan2 kisar hingga terbit bau.
  2. Masukkan pes kari. Tumis hingga pecah minyak.
  3. Masukkan keledek kisar dan air secukupnya. Kacau dan biarkan ia mendidih.
  4. Perasakan dgn garam dan gula. 
  5. Masukkan bancuhan tepung gandum dan kacau kuahnya hingga sedikit pekat.
  6. Jika terlalu pekat, tambahlah air panas.
  7. Setelah masak, hidangkan bersama bahan2 yg lain.

tq muah, muah dayang!


8 comments:

anymz said...

salam mokwo.
sedap gak nampaknya resepi DJ ni..ingat nak cuba gak suatu hari nanti..en somi selalunya suka yg chinese style tapi kita nak buat jugak versi ni..nampak sedap resepinya tu..tak nampak pulak kat rumah DJ mee kari ni..kes terlepas pandang lah nampaknya ni kan?..huhu

Nieza said...

assalam mokwo.ya betul kita kena selalu bersyukur kan...btw menarik juga resepi kak dayang ni tak bubuh santan rupanya memang bagus ni menu sihat...hmmm suka mkn mee kari ni.

Yat Maria said...

Mokwo,

waduh3x...mee yg sangatttttt menyelerakan..abeh tu TERnampak gambo ayam kat bawah sinun..trus tak leh tahan arrr...cam nak kongkang jer mueheheh...ishhhh baru abis makan ni pong leh teruja taw...great pics!

kak Erna said...

assalam mokwo..maunya tak mewah mee kari ni..tak nampak mee..nampak daging je.
memang tak boleh lepas ni..insyaallah..kena cuba buat jugak satu hari nanti,,

K.Nor said...

adusss.. mokwo.. nak gak!!! :)

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
Mokwo ni saya mai bawa sia tingkat. Penuhkan semua yea. Tq...

hana said...

mlm td membe jamu mkn mee kari..pg nih tgk mokwo pong ader jamu mee kari...mcm tak puas mkn nmpknyer nak kene buat...hihi

mokwonik said...

to anymz:
mokwo pernah gak makan chinese style..rasa2nye yg buh santan tu kan..sedap gak makan dgn sambal merah dia..eh,,eh dayang selalu gak tayang resepi nih..memang serasi ngan tekak den ni hah!

to nieza:
waalaikumussalam nieza..utk ingatan buat diri mokwo sentiasa...sihat2x sememang nye..baru semalam dae org tegur mokwo bertambah 'sihat'..hihi

to yat maria:
alah yat, mokwo guna camera made in china jerr tuh..hihi...jangan kongkang moniter tu udah lerr..sat gi dude ngamok tak moh pergi itu TOtts tak tau yek!!

to kak erna:
waalaikumussalam...tu semua nak perabih stok2..hihi..mesti mau try kak...pasti sodap!!

to k nor:
mari3x nor..yg masih belum habis lagik!..langkah kanan..bawak mai puyuk!

to kak sam:
waalaikumussalam kak sam cukup ke sia yg 10 tingkat tuh??hihi

to hana:
mokwo rase sekarang nih demam mee kari lah kot!! cepat2 buat kay..kang dah bungkus puyuk tuh susah lak!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...