Pages

Friday, October 14, 2011

Ukur baju di Body sendiri...ini Ayam tak pakai baju !

Assalamualaikum....salam sejahtera....
kembali bersiaran lagi di alam maya...sebenarnya mokwo sudah kembali  dari awal minggu ni lagi..tapi dek banyak permasaalahan yang timbul di campur semangat cuti2 yang masih menebal...sudahnya asyik tertangguh ajerr nak buat n3..kekadang teruja sungguh melihat rakan2 se'pemasak' lain yang begitu rajin membuat post baru..mereka nih sungguh dedikasi !!...tak macam mokwo...apo nak di buek kan...tiap2 individu Allah jadikan berbeza...stamina dan masa lapang juga di berinya berbeza2..so harap maaf lerr atas kelembapan mokwo nak hap date...kenalah kita ukur baju di body sendiri..ye tak...kang kira nak berlumba dengan orang lain....hapa kerja kita nanti tak terbuat..kena sedekah maki hamun free dengan boss lagi ada !!

bercakap pasal ukur2 baju nih.....teringatlah mokwo akan seorang sedara mokwo nih.....lately asyik nak buat cerita sedih lagi pilu....tujuannya......nak pinjam duit dari kami !! kekadang cerita sedih dia tuh memang tak masuk dek akal..seperti cerita nih bahawa dia kena settlekan bayaran kereta dengan bank...sebuah kereta kancil myvi di buat pinjaman atas nama dia tetapi di guna pakai oleh orang lain..kebelakangan ini orang yang memakai kereta tu tak mau bayar ansuran kereta..sudahnya bank akan bertindak menarik kereta tersebut dan sedara mokwo nih akan di 'blacklist'......looor cerdik ( yang tak berapa) dan baik hati (tak bertempat) sungguh laaaah sedara mokwo nih.....mudahnya termakan dengan kata2 manis orang yang dikenalinya hanya beberapa minggu ajerr......ishh3x Istighfar panjang mokwo dengar cerita dia !! kalau sikit2 boleh kami tulun..tapi bila dah mencecah ribu raban....hemm kita orang pun tak tau mana nak seluk !!

bukan itu sahaja..sedara mokwo nih memang terkenal dengan cara hidup yang luxury...biarpun tak dak duit......kerja nya meng'hebat' dan above standard memanjang........adakalanya yang paling tak tahan....kitaorang pula yang terpaksa ikat perut utk bagi duit kat dia.....hemmm bukan nak ungkit....tapi cara dia betul2 buat mokwo geleng kepala...kalau susah buatlah cara susah...bila tak berduit usahlah beli tv plasma beso2 tuh ( yang mokwo sendiri tak terbeli ), usahlah semborono makan2 angin dan janganlah tanam sifat suka berhutang......dah tu bila dah pinjam bukan tau nak bayo balik.....biarpun tangan memberi itu adalah lebih baik dari tangan yang meminta...tapi tahu kah kita dengan meminta2 atau suka berhutang itu..Allah bukakan lebih banyak pintu2 kefakiran, in short kita bukan jadi lagi kaya..malah lagi miskin.........tapi lain pula kalau meminta pada Allah...selagi kita sebagai hamba ni asyik dok mintak..lagi Allah swt suka..sebb Dia itu Maha Kaya....sebagai muhasabah untuk kita bersama yek! kalau masih tegar sifat suka berhutang  tuh....eloklah buang jauh2 naaaa !!

wokah lah.....ayam nih mokwo masak kala tak berkesempatan nak masak ayam pesen rumit2....cukup simple dan rasa nya pun not bad at all...di kala kesibukkan melanda begini masak jer ape yang tercapai dek tangan...Alhamdulillah sedap sehingga menjilat siku...dah tuh kuah meleleh sampai siku.!! :))

makanan yang simple kadang kala cukup menyelerakan!


mokwo gandingkan dengan penne yang di campur mushroom soup campbell......senang keje!

Ayam Bakar Hoisin
5 ketul whole chicken leg
4 sudu besar sos hoisin (mokwo guna jenama life)
4 sudu besar sos cili
1 sudu besar serbuk lada hitam
garam dan gula secukup rasa

cara2:
  1. bersihkan ayam dan gaulkan semua bahan2 di atas 
  2. perap 2 jam
  3. bakar pada suhu 190 C selama 45-50 min
sosnya:
  1. ambil air lebihan bakar ayam dan air perapan ayam
  2. masak di dalam periuk..kalau nak pekat boleh tambahkan sedikit tepung ubi
  3. perisakan dengan garam dan gula, serta sedikit sos tomato...yang tak de sukatan khusus yek!
p/s : terimakasih kepada semua yang telah tinggalkan komens..mokwo ade menghadapi sedikit masaalah bila nak  balas  komen u ols ..moga2 mokwo ada masa untuk berkunjung ke blog rakan2 semua!

    6 comments:

    Acik Erna said...

    assalam mokwo...ada jugak masa tu..bako ayam..
    kalau dah air tangan mokwo..dah tentu sedap..

    Kak Nik Ja said...

    to kak erna:
    pada tekak mokwo sedap lah jugak..ayam pesen 'tak rajin'..:)

    Kak Sam said...

    Nasib baik ayam tak pakai baju, kalau tak harganya mesti lagi mahal.

    K.Nor said...

    ish.. ish.. buruk benor kalau dah jilat sampai ke siku tuh.. hahaha.. meh nak rasa sket :)

    hidup biar berpada.. tak perlu berhutang keliling pinggang kalau sekadar nak nampak hebat.. biar lah sederhana dlm hidup asal tak berhutang.. ikhlas cakap mokwo k.nor dan suami tak ada hutang dgn bank.. nak beli alatan elektrik, kumpul duit. tak cukup duit jgn beli. ada duit cukup baru beli. biarlah rumah tak sehebat rumah org lain ada itu ini, asal kita tak hidup dlm hutang. yg berhutang dulu pun kes beli kereta. tu pun alhamdulillah dah abis bayar. skrg ni, no hutang2.. hati pun tenang tak terbeban dgn masalah hutang kan mokwo.. kalau tuhan nak amik pun kita tak ada hutang yg kena pikul ke akhirat.. hutang puasa pun dlm bulan syawal dah abis bayar.. alhamdulillah..

    Kak Nik Ja said...

    to kak sam:
    betul tu sam...kang pekena baju gucci ka hapa ka...tak terbeli lak ayam tuh...tak berlauk kito!:)

    to kak nor:
    Alhamdulillah kak nor...orang tak berhutang ni lah kita panggey orang yang merdeka...nikmat ketenaNGAN tak terhingga tuh..kalau yang berhutang tuh tahu nak bayar..tak pe jugak..nih kes haru...orang lain yang berhutang..orang lain yang bayo!! menyusahkan aje!

    akuzle ayu said...

    assalamualaikum wbt, mokwo>>> i like this panggilan.. lama dh x dgr org pakai. sedak sungguh ayea tuh supo aye Kenny Rogers doh. babs sedara mokwo tuh mmg prinsip org kito,'biar pape, asal bergayer'

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...