Pages

Saturday, September 29, 2012

Di gula-gula kan.....sembang petang sabtu!!

Assalamualaikum,
tadi akak singgah dekat facebook...lame jugak akak tak bukak facebook..sememangnya tak aktif pun berbicara di Facebook

ape yang menarik perhatian akak..ialah..rata2 kengkawang mengeluh tentang kenaikkan gula sebanyak 20sen/kilo

kalau setakat keggunaan domestik secara kecil-kecilan macam akak 5 beranak ni memanglah tak terasa kesannya...mcm mane dengan mereka2 yang menggunakan gula dalam kadar yang massive spt industri makanan, peniaga restoran, pembuat kuih-muih dan pembuat kek2 dan barangan bakery lain...hemm jawapnya produk makanan akan naiklah...ianya merupakan satu chain reaction kan..just wait n see

ape makanan yang tak guna gula??? hampir kesemua makanan di dunia nih menggunakan gula..cuma kuantiti banyak atau sedikit..itu sahaja

so kalau nak meniaga cepat kaya...u oals jadilah tokeh2 gula...dak pun berbaik2lah dgn kaum kerabat tokeh gula...so daptlah sedikit rasa kemanisan di'gula-gula'kan

picture credit to google!

7 comments:

Granny Hani said...

Kan ada pak menteri suruh kita makan madu ganti gula..Adoii...penat lah lebah nak gandakan pengeluaran madu ni..lebihkan manis dalam senyuman!

Acik Erna said...

assalam nik ja..nasib baik juga akak memang kurang guna gula..kalau buat kuih atau bubur akak guna gula..kalau tidak..lupa nak tengok..gula ada lagi ke tidak he he

Norhaizan hakim said...

memang ramai yg mengeluh..tapi harga barang asas di sini masih jauh lebih murah dari negara lain. Agaknya tak lama lagi makin kuranglah pesakit diabetes di malaysia...kut!

Kak Nik Ja said...

adoi..lebah pun mintak pencen awal lah cam nih..hihihi
senyum sokmo!!

Kak Nik Ja said...

bagus tuh kak..satu amalan yg baik...tapi kalau buat rajin buat kuih memang cepat jek habis gula..lepas nih tak dak harapan nak jumpa kuih 3 singgit kat sini kan!!

Kak Nik Ja said...

kak! jgn lupa add kita sebagai pren dlm fesbok ok!

Kak Nik Ja said...

memang nak di bandingkan dgn negara lain memang still lagik murah...tapikan kalau selalu jugak naik dgn kadar gaji yang masih di takuk lama susah jugak di buatnya..
akak pun harap2 gitulah..moga penyakit diabetes ni akan berkurangan..tapi diabetes nih bukan semua nya berpunca dari penggunaan gula yag berlebihan..byk faktor lain sebenarnya!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...