Pages

Friday, September 21, 2012

Sup Kaki Ayam Pedas...lazatnya!!

Assalaamualaikum,
Tiap kali beli ayam , kak Nik akan asingkan dia punya kaki, hati dan pedal. Kaki ayam tu akan akak buat masak kari, selalunya......kak Nik dan Amny memang peminat tegar kaki ayam...yang lain...kalau dah tak dek lauk lain barulah makan kaki ayam nih

kebetulan dalam fridge banyak pulak kaki, lebihan dari masak2 sepanjang syawal tempohari..akak perap..akak macam dah boring nak masak kari...sebb bila masak kari dengan kaki nih...kuah dia akan menjadi gelatinized bila  dah sejuk...so, tu yang kekadang muak jugak nak makan dia!

Hari nih akak cuba resepi dari Mas Duniaku...resepi asal, letak cili pedas2 tapi akak tak letak pun sebab Amny tak makan pedas...memang sedikit anti-climax lah kalau tak dek pedas nih...tapi berbaloi jugak melihatkan Amny dan Si Kakak,anak dara ku, makan berbatang2 kaki ayam tuh....

Ralit jugak akak dok kepah kaki ayam nih yang digandingkan dengan nasi panas lembik2 (nasi bubur separuh jadik!!)...Semangat akak makan, mengenangkan Mas kata yang kaki ayam ni cukup baik untuk tulang dan ketegangan kulit (kolagen)....:))

Makan nih hari2..kot2 silap ari bulan ade jugak yang nak kena tukar dari title "Kak" Nik Ja kepada "Adik" Nik Ja kang...:D

So akak tempek resepi nya di sini pulaklah yek...terimakasih Mas dan Ibunya yang telah sudi berkongsi resepi yang sedap hingga menjilat kaki (ayam) ni

Kalau sesiapa yang masih tak pandai makan lagik, belajar2 lah makan...sedaaaap ooooo kaki ayam nih!:))...rugiiiii!:D

makan dengan nasi panas2....fuuuhhh!!

Sup Kaki Ayam Pedas
Resep : MasDuniaku
Bahan :
12 ketul kaki ayam 
5 biji cili kering ikut pedas - potong 2 jerk
halia - potong nipis2
2 ulas bawang putih - tak payah kopek kulit - basuh bersih
2 sudu besar sos lada hitam ( klu x de, sos tiram + lada hitam yg ditumbuk )
1/2 kiub ikan bilis
sedikip kicap lemak manis
garam jika perlu
air tepung jagung secukupnya

Caranya :
Basuh bersih2 kaki ayam. Mas rendam kejap ngan cuka kurma dan bilas sebersihnya, boleh juga guna tepung.
Ambik towel bersih @ kitchen towel, lap kaki ayam tu hingga kering, ini untuk mengelak kaki ayam meletup masa proses menggoreng nanti.
Panaskan minyak dalam periuk dan masukkan kaki ayam tadi, tutup periuk dan biar kaki ayam tergoreng hingga kaki ayam nampak cokelet2 sikit, tutup api dan biarkan kaki ayam tu, terus jerk tuang minyak kebekas minyak.
Kemudian masukkan air panas kedalam periuk yang ada kaki ayam tadi, agak2 tenggelam kaki ayam tu.
Masukkan juga cili kering, halia, bawang putih, sos lada hitam ( @ sos tiram dan lada hitam ditumbuk ) dan kiub ikan bilis. 
Masak dengan api perlahan hingga kaki ayam lembut.
Kemudian masukkan sedikit kicap lemak manis dan rasa, jika ok, masukkan bancuhan air tepung jagung dan kacau, kepekatan kuah bergantung pada selera masing2 yerk....
Tutup api dan boleh dihidangkan.



runcing molek jari kaki ayam tuh ekkk!
                   
                   ' Selamat Menunaikan Haji Kepada Semua Bakal2 Haji'

14 comments:

Acik Erna said...

Nik ja tumpng makan boleh? He he.dirumah ni ak sorang je makan kaki ayam.malangmua susah nak dapat.sebabnya.kalau enabang yang pi beli ayam.awal2 dua dah bagi tau penjual tu kaki...kepala..kulit hati pedal sumo tak mau ..sian kita tak dapat makan kaki ayam

Qhaifa Nur said...

kaki ayam ni kalau kena cara masaknya, sedapppp......
lebih lagi dibuat sup....terasa lembut masa nak gigit.....

Kak Nik Ja said...

boleh3x...dudlukan kak ..kita mcm cik abg akak jugak..bila beli ayam kasi buang semua barang..tapi ini jam sudah pandai makan..kalau tokeh kedai tuh buang kaki ayam ,kita suruh dia bubuh balik...hihi

Kak Nik Ja said...

sup sedap, masak cam nih pun sedap gak..nanti qhaifa cuba yek!

Mas said...

kak nik....
sedappkan kaki ayam masak gini...
asyikkk jerk bila dah masuk mulut..he3
TQ banyak2 kak, sudi mencuba sup kaki ayam pedas nie...
Alhamdulillah..mas seronok sangat bila akak sekeluarga suka....
jangan serik masak lagi yek...

Kak Nik Ja said...

sedap ni mas...tq mas kongsi resepinya...memasak nih kan memang penuh dgn jatuh bangunnya..mana bisa boleh serik!!...:)

mama sara nur said...

assalam kak nik ja
kaki ayam ni bagus kan makan, adik sy ada bgtau baru2 ni
sblm ni memang buang je he he

MamaFaMi said...

Mama tak pernah makan kaki ayam dan memang tak reti nak makan kaki ayam. Tapi kalau kat dalam rumah, selalu berkaki ayam sajalah... hehehe...

Kak Nik Ja said...

akak pun hanya baru2 nih kumpul kaki ayam tuh...biasenya akak buang jugak...tetapi di sebb kan katanya boleh tambah kolagen dlm badan...akak usaha jugak memasaknya..hihi

Kak Nik Ja said...

mama...sedap tau mama kaki ayam nih!!!walaupun kita suka makan kaki ayam,,,dalam umah kita suka Pakai slipar..:))

EmbunRosaliza said...

Assalam mokwo eh kak nik ja, ptt la rasa mcm pernah masuk kat semanis madu ni, rupa2nya dh bertukar nama, akk rasa lagi elok kak nik, mokwo tu kalo tempat akk la moyang heheh yg dah tua sangat .

Sup kaki ayam nampak sangat sedap n kaler hitam tu yg menariknya, tapi akk tak mkn kaki ayam ni, 2 3 org anak mkn lah dan incik abe pun mkn juga, akk je yg xleh nak telah heheh

Nasuha said...

rindu pulak nk mkn sup kaki ayam..atau kaki ayam msk kicp..
dlu nenek yg slalu buatkn..

Kak Nik Ja said...

assalam ros...hah kita nih terbalik..akak suka sgt kaki ayam...cik abe akak..kena pksa baru makan ..hihi...nanti ros coba terai test, kekoh n telan..pejam mata...baru kurang skit trauma nya..:))

Kak Nik Ja said...

nasuha..arwah nenek akak pun suka naa buat sup kaki ayam...nih dah jangkit kat cucu dia dah...nanti nasuha boleh masak sendiri ekk!selamat mencuba!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...