Pages

Wednesday, September 26, 2012

Kari Kurma.......

Assalamualaikum
 kita tempek resepi ajelah...hari ni ialah hari otak kak nik blank....


resepi dari dapur Yatie Sinar Kehidupanku...penuh dengan rase kari dengan secubit rasa kurma...sedikit kelainan dlm masakan kari anda..! ok lah akak nak kena melangut, tunggu orang ni...ni lah appointment janji melayu....errrrk janji orang mesia......Selamat mencuba!!

BAHAN- BAHAN
  • 1 ekor ayam- dipotong 12
  • 3 biji kentang- kupas dan belah 4
  • 2 biji tomato- belah 4 setiap biji
  • 1 keping asam gelugor
  • 2 cwn santan cair
  • 2 cwn santan pekat
  • 3 sudu besar rempah kari ayam
  • 2 sudu besar rempah kurma
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 1 btng serai (di titik)
  • 1 btng lada merah/hijau (belah 2)
  • Garam dan gula (1 sb)
BAHAN TUMIS
  • 2 biji bawang merah, dihiris
  • 2 ulas bawang putih, dihiris
  • 2 tangaki daun kari
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga
BAHAN KISAR HALUS
  • 1 biji bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci kunyit hidup
  • 2 inci halia
CARA MEMBUATNYA :-
  1. Blend bahan2 kisar sehingga halus, campurkan bersama rempah kari, rempah kurma dan serbuk cili... kisar lagi.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumis hingga harum, masukkan serai yg di titik, masukkan bahan kisar dan tumis hingga terbit minyak, guna api sederhana.
  3. Masukkan ayam dan gaul rata, masukkan kentang, gaul rata. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih, biar sehingga kentang empuk.
  4. Masukkan asam gelugor, garam dan gula secukup rasa dan kacau perlahan. Tuang santan pekat, kacau lagi dan biar mendidih dengan api sederhana.
  5. Akhir sekali masukkan tomato dan lada hijau/merah yg di belah 2.... masak sekejap lagi.
  6. Perasakan, sekiranya dah ok, matikan api dan hidangkan.

12 comments:

zila norazila said...

nampak sedap nie..boleh try jgk nnt:)

Kak Nik Ja said...

sedap jugak nih zila..tak pedas sgt mcm kari..budak2 bleh makan no problemo!

tun_telani said...

Salam mokwo.. eh, dh tukar nama.. hihihi.. x biasa pulak.. ;)

tun suka masak kurma ^^ tp yg ni xtra special ye, campur kari jugak.

Kak Nik Ja said...

salam tun...opocot...hihi...sedikit kelainan..tapi kalau makan dgn roti jala memang sedap nih!

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Alamak sedapnya...lapar!!! :)

Acik Erna said...

assalam nik ja..tunggu sapa tu,kita ada date ke..rasa tak de kan he he..makan je bagi kenyang nik ja..dari tertunggu cam tu

Marsita yahya said...

Salam, jala-jalan dan tinggal jejak di sini...ni spesel ni kurma + kari..
http://my-mintroom.blogspot.com/

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam mokwo...opstttt!! dah tukar ic baru ya(^_^).Maaf la walaupon dah tukar IC baru dh lama br sempat arini atie singgah:(.
Klu pekena kari ni ngan nasi panas2..mmg sedap kan kak Nik ja.Esok pg2/ptg nanti buat lak sarapan roti jala/lempeng.Lgggggggg sedap!!:D

Kak Nik Ja said...

come love...amek pinggan sendiri yea!

Kak Nik Ja said...

assalam kak...tak kita dek date...kalau kita ade date,sah2 kak erna yang kena tunggu kita ekk!hihi

Kak Nik Ja said...

salam marsita...terimakasih dtg cuci mata sini

Kak Nik Ja said...

salam atie....hihi tukar jgn tak tukar...nasik panas2...roti jala...lempeng....fuuuuh!!!memang sedap!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...