Pages

Tuesday, September 4, 2012

Kita Raya Dengan denggi !!!

Assalamualaikum,
salam sejah tera buat semua pengujung blog mokwo yang mokwo sangat hormati..........
aaaaaah open haus, kenduri kendara tengah rancak sekarang kan...........kekadang sehari 4, 5 jemputan harus di penuhi....mana nak sumbat makanan yang di hidang.....tak makan, kecik hati pula tuan rumah  yang dah bersusah payah masak..jamah jugak lah..dah jamah bukan tau sikit...kalau yg sedap tuh...haaaiiiiiii...ya ampun !! irresistable

macam mana raya u oals???...raya mokwo tahun ni..memang sadis betul...mokwo terpaksa beraya dengan denggi sudahnya memang tak dapat nak balik kampung.......mokwo kena demam denggi tuh dlam 3 hari sebelum hari raya...rupanya tabiat mokwo yang membuka tingkap dapur di malam hari mengundang nyamuk aedes masuk ke rumah...al maklumlah sakan buat kuih raya..bila dapur terlalu panas , mokwo renggang kan skit tingkap dapur tuh ..nyamuk pun ..pandai dia pilih mangsa...nakkan yang gebu2 mcm mokwo nih...sudah suratan takdir...tapi mokwo syukur sangat2 denggi itu tak berlarutan menjadi teruk macam denggi berdarah
sebelum magrib..kenalah tutup segala pintu dan tingkap rapat2 yek!mokwo pun kena masuk berkurung laaah!

sampai sekrang pun..badan mokwo masih lagi terasa lemah....kalau nak berdiri lama2, terasa sungguh lenguh...solat pun masih menggunakan kerusi lagi..sebab kekadang part nak sujud tuh kaki mokwo rasa kebas2....
pangkat chef sepanjang mokwo sakit nih, pokwolah ambil alih.....kesian jugak tengok pokwo terkejar2 nak memasak, nak pergi kerja...kalau tak sempat tuh, menu kitaorang ialah maggi or fast food....tapi Alhamdulillah, anak2 tak banyak songeh, diorang memang pandai sesuaikan diri..kekadang kakak, anak dara usia 13 taun itu, akan memasak...bolehlah harap kalau nak goreng telur bersalut cheese...
maggi pun soooodap!!! asal perut di isi!!

biarpun demam denggi dan kesannya itu sungguh tak best...mokwo bersyukur jugak sebab sepanjang mokwo demam tu, mokwo dapat tidor puas2...sebelum ni memang tak cukup tido sebab nak sudahkan biskut raya yang berbelas-belas balang untuk di agih2kan....

pokwo dah warning bahawa next year.....mulut mokwo jangan dok gatai nak berjanji buat sekuk2 raya pada orang lain......pokwo memang tak suka....tengok mokwo sibuk buat urusan duniawi pada 10 malam terakhir Ramadhan, walhal sepatutnya masa2 sebegitu mokwo harus penuhi dengan amal ibadah yang lain

yang lucunya, sebelum mokwo demam, memang pokwo ade tegur mokwo tentang hal tersebut...tapi mokwo marahkan pokwo.....bila dah demam, baru padan ngan muka mokwo kan!!!...huhu..jadikan satu pengajaranlah utk mokwo......bahawa next time ..pokwo yang kena buat sekuk raya, bukannya mokwo ,kan,kan,kan...:))

oklah...mokwo stop sini dulu...perut kekenyangan dek open haus kawan pokwo  tadi..sedap sangat makan sup kerbau yang di hidang.....segan pulak makan banyak, kebetulan memang mokwo masih belum makan ape2 sejak pukul 11 pagi tadi...tapi itulah rezki...jangan sekali2 di tolak!

bila mokwo dah betul2 gagah...barulah dapur mokwo nih kembali aktif berasap yek!! kalau ade mase, nak jugak tayang ape yang mokwo masak sebelum nih.....InsyaAllah ade rezki dah jodoh kita jumpa lagilah...
daaaaaaaa......moga ceria2 selalu!!

12 comments:

Acik Erna said...

Alhamdulillah..dah sihat dah mokwo..boleh la makan kenduri dan pi rumah terbuka.

mama sara nur said...

assalam Mokwo
salam aidilfitri
alahai kesiannya Mokwo, sy jg penah kena denggi ni tp doc suh minum 100plus byk2 alhamdulillah turun dlm 2 hari
raya kami pun agak suram tahun ni x semeriah thn sudah
kehidupan yg sentiasa diuji.......sukar nk jelaskan hanya pada Allah s.w.t tempat mengadu

K.Nor said...

salam mokwo... ololo.. cian dia kena demam denggi ya... takper la kan, dah semakin sembuh tu, kena jdkan iktibar semua ni kan.. setiap yg berlaku tu ada hikmahnya.. insyaallah...

uishh cantik rumah dia... :)

slmt hari raya mokwo... psst!! jgn lupa jenguk fb ya, ada invitation utk mokwo :)

Yati Ali said...

salam mokwo...cianlah mokwo demam denggi masa nak raya..harap semakin sihat dah ya..selamat hari raya...

tun_telani said...

kesiannya mok wo.. demam denggi pulak.. alhamdulillah dh makin sihat ye.. pasang mosquito net la kat tingkap kak. tun mlm2 tido mmg buka sket tingkat supaya udara circulate. semua tingkap pasang mosquito net.

mokwo® said...

InsyaAllah..tapi kan kekadang bila tak larat..mokwo hantar pokwo ajer jadi wakil...sebb bila kenduri panas2, mcm nak pitam pun ade

mokwo® said...

walaikumussalam mama...sudah suratan takdir..yang sihat pasti akan sakit..bersabarlah menghadapi ujian Allah ye!

mokwo® said...

kak nor..itu rumah bukan kita punya..kita tumpang amek gambo ajer..:))
terimakasih kak nor atas undangan kak nor tuh..tapi maaaf seribu kali maaf..kita tak dapat pergilah..tahniah buat pengantin dan keluarganya

mokwo® said...

terimakasih yati...ni dalam proses nak sembuh dah nih..

mokwo® said...

haaah tu lah tun...dah berkurun dah mokwo suruh pokwo pasang itu mosquito net..masih tak di pasangnya!!

inahar ali said...

salam lebaran & maaf zahir batin wat mokwo sekeluarga ye! laa cian dier kena demam denggi ek..hrp dh semakin sihat ye!

mokwo® said...

salam inahar..tq salam aidil fitri buat inahar seke;uarga juga...mokwo dah makin sihat boleh dah makan2 yahuuu!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...