Pages

Thursday, October 11, 2012

Jemput-Jemput/cokkodok/cucur Tapai Ubi

Assalamualaikum,
Dah brekfes ols??? dah!...oh bagus3x...sarapan adalah hidangan yang paling penting tauu.. ..tak elok skip brekfes..nanti badan mogok seharian
alamak ade yang posa sunatlah...Alhamdulillah....yang berposa tu, harap tutp mata lah yek!....:)..nanti tengok semua jenis makanan, terliur pulak !!

Beli Tapai dekat pasar Tani Ampangan selasa lepas....ingat nak makan dengan santan dan air gula melaka...letak ais banyak...manyak sedap oooo!...tapi kak  Nik lupa...yang akak pengidap asma.....makan ais sikit...paru2 dah start wheezing...haaai...potong stim ekk!



so dia punya belen akak terpaksa buat benda lain lah..ingat nak buat kek macam Zara buat...malaslah pulak nak kuarkan mixer...then akak ingat ari tu akak ade tengok Mat Gebu buat cucur...kita terai lah weeei!
bila dah siap.....

oklah akak suka..tapi orang lain macam segan2 jek nak makan..mungkin ade rase pait2 skit..tu yang tak brape laku...next time akak nak buat tawar2 dan cicah sambal mcm Mat Gebu punya...mesti licin kan!
so akak letak di sini pulak resipi nya ... sesiapa minat tapai..boleh cuba resipi ni..memang lembut jek cucur tuh....tq very much to Mat Gebu !!



BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tapai ubi
1 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 camca besar gula (akak lebihkan coz akak nak buat manis skit)
1 camca teh baking powder
1/2 camca teh garam
1 1/4 cawan air
Sambal tumis untuk mencicih atau sos kegemaran anda (jika suka)

CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Tapai ubi dilecek halus, buang urat2nya jika ada. Masukkan ke dalam bekas. Sementara itu ayak bersama tepung gandum dan baking powder. Masukkan ke dalam bekas yang berisi tapai ubi tadi. Kacau hingga rata. 
  2. Masukkan gula dan garam, tuang air sedikit demi sedikit hingga habis, sambil dikacau hingga mendapat adunan yang tidak terlelu pekat atau cair. Biarkan sekejap.
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Jemputkan adunan tadi dan berhati2 jatuhkan dalam minyak panas (basahkan sedikit hujung jari anda). Atau anda boleh gunakan sudu untuk menjemput adunan tadi.
  4. Goreng hingga kuning keemasan pada seluruh bahagian, gunakan api sederhana kuat semasa menggoreng. Angkat dan toskan. Buat kaedah sama untuk baki adunan. Hidangkan bersama sambal tumis atau sos kegemaran anda.

10 comments:

Acik Erna said...

assalam nik ja..tapai ubi yang jual dipasar tani rembau sedap..akak tak pernah lagi buat cekodok..tapi pernah buat puding tapai ubi.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnya lahaii.. sy pantang jumpa tapai mmg suka sesangat! baru ni pun ada beli 2 bungkus tapai ubi dari pasar payang masa pegi KT... pdhal kt PJ ni pun byk org jual.. hehe.. tp geram sbb kat sana murah je.. sebungkus rm1 jer.. kalau rajin boleh mencuba resepi mat ni... mmg nampak lembut..

Bicara Kak Noor said...

salam Mokwo...
akak teringin nak buat tapi tkde tapai lah pulak apa lagi boleh diguna utk gantikan tapai tu mokwo cepat bagitau sbb teringin nak makan cokodok jugak ni hee

Qhaifa Nur said...

suka juga makan tapai....
tak tahu pulak bole buat cokodok tapi nampak sangat sedap juga...

Kak Nik Ja said...

assalam kak erna..aduh duh jauh nyeer..tapi memang lah tapai kat ampangan kering dan tawar!..kak nanti share ler camne buat puding tapai ubi tuh yek! dengar cam menarik je!

Kak Nik Ja said...

kat somban ni..dlm bekas plastik kecik tuh rege dia rm2..org2 pantai timur memang gemar makan tapai ni...buat apam, goreng celup tepung buat pengat...sedap loor!

Kak Nik Ja said...

salam kak noor...ni tengah garu2 kepala kita nih nak memikirkan nya...haha...wah tapai ubi nak ganti dgn ape yek!! nampaknya kak noor kena buat tapai tuh sendiri lah kak..tak dapek den nak nolong ehh!

Kak Nik Ja said...

boleh qhaifa..akak pun baru 1st time try ni...sedap jugak...yang buat dia sedap tu teskturnya yg lembut2 garing di luar!

Nasuha said...

colodok ye?

Kak Nik Ja said...

bukan colodok..tapi cokkodok..hihi.....unik, boleh terai!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...