Pages

Wednesday, October 10, 2012

WW -- Kacang Panjang Goreng Sambal

 Assalamualaikum,
Dah makan ker u ols??? Hari ni akak berlaukkan sayur ajerrr...ayam masih beku lagi..petanglah baru dimasak ayam tuh......kekadang buntu idea dah nak masak ayam pesen ape...:)...nak pegi skodeng dapur kawan2 lah kejap......untunglah ade Geng Masak-Masak kan !!




Bhan2-nya:
10 kacang panjang- basuh dan potong 1 1/2 inchi
 1 keping tempe-potong dadu
1 sudu besar sos tiram
3 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
5 biji cili api*
1 " belachan*
5 ekor ikan bilis*
2 biji limau kasturi- perah ambil air nya
garam dan gula secukup rasa
minyak masak secukupnya

cara2-nya:
  1. panaskan minyak. goreng tempe hingga kekuningan. angkat dan ketepikan
  2. goreng kacang panjang hingga sedikit layu. angkat dan ketepikan
  3. tumbuk bahan2 bertanda*. tumiskan dengan sedikit minyak hingga garing
  4. masukkan sos tiram
  5. masukkan tempe dan kacang panjang tadi.
  6. gaul rata dan perisakan dengan garam dan gula secukupnya
  7. tutup api dan bolehlah di tuangkan jus limau kasturi. gaul rata dan terus di hidangkan

8 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Nik Ja.. kita suka masak kacang goreng sambal macam ni, besttt!!

Kak Nik Ja said...

salam sari...memang sedap sayur goren gini..tapi kat somban ni..sayur kacang panjang femes di buat masak lomak..sedap gak!

EmbunRosaliza said...

Assalam kak nik ja, sedap kacang panjang goreng mcm ni, kalo ada hati n pedal tu saya tak suka, kalo yg mcm ni, ratah2 pun ok je

Acik Erna said...

assalam nik ja..akak sama macam rosa..suka campur peda dan letak santan sikit..tak lupa cili api..

mama sara nur said...

dah makan kak Nik Ja tp ngan ikan bilis goreng je he he tp kalu gandingkan dgn kacang panjang goreng ni tentu bestkan..

Kak Nik Ja said...

ye lah rosa...ratah2..sedar2 dah tak da lauk nak makan ngan nasi..hihi

Kak Nik Ja said...

bunyi pun mcm sedap kak..tapi kalau akak erna yg masak memang mantop gituw...sedap banget deh!

Kak Nik Ja said...

ikan bilis jekkktapi kan akak pun kalau lauk ikan bils..memang laju pun..hihi...meh3x amek lauk kat sini skit !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...