Pages

Tuesday, August 31, 2010

kuih cara manis

salam merdeka utk semua...projek sekuk masih tertunda lagik..hemmmm...meh crita pasal kuih cara nih yg mokwo buat tah bila tah..tak hingat dah..hehehe..sedap memang sedap tapi kan yg tension nye bila mokwo guna acuan kuih cara original..dia kan mesti nak hangus rentung n melekat..agak nye dapur mokwo, api
 terlampau besar kot..tah lee..tak gheti nak ekjas..last2 mokwo pendekkan crita , mokwo gunalah acuan yg seperti di bawah..ahaaa...memang senang cerita...memng non-stick..acuan nih mokwo beli kat pasaraya giant..niat nak guna buat takoyaki..tapi sampai sekarang x buat2 lagik, sebb nye mokwo x brape suka dgn makanan jepun nih!



memang sedap..lemak manis secukup nye, tapi montot nye menten hangus..huhuh..resepi yg mokwo amek dr rumah cik gu dzana-inspirasiku..tq cik gu, mokwo kopi pes kat cini..pd ain -my precious moments, yg bertanyakan resepi nye..boleh lah cuba resepi yg nih plak..memang tak menghampakan!

Bahan2 nya:


1 cwn tepung gandum*

1 cwn santan*

1 cwn susu sejat*

1 biji telur*

sedikit garam*

pewarna hijau & paste pandan*

2 sudu butter atau minyak masak*

Minyak secukupnya

Gula secukupnya

Daun pandan utk menyapu acuan





Cara2:

Masukkan bahan * ke dlm blender n blender sehingga sebati

Panaskan acuan dgn api yg kecil,sapukan minyak pada lubang2 acuan.

Tuangkan bancuhan ke dalam lubang acuan.

Masukkan sedikit gula (1/2 sudu kecil) pada setiap kuih yg separuh masak.

Tutup acuan dgn penutup periuk n biar hingga masak

2 comments:

ilahjy said...

salam makwok ilah baru juga beli acuan ni kat c4 wangsamaju.. balik jer terus buat takoyako versi ilahjy..sbb tak cukup bahan. cuba la buat... sedap mcm talam berlauk..saiz acuan tu ilah makan sekali haap 7 biji tau..hehehe..

rose@ila said...

salam makwok, mungkin ada 3 sbb nape cara manis ni asik melekat bont dia (sb sy buat pun jd gitu);
1-gula-inti tu terlekat di bawah bile mencair
2-makwok sapu sket sgt kot minyak/majerin kat acuan tuh :)
3-api kuat sgt/lama sgt--tapi garing pon sodap!
apa pun cara manis makwok ni 5 bintanglah!

roselangkawi:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...