Pages

Thursday, October 28, 2010

pancake...apo kono ehhh jang??

salam semua...loooh dah malam rupa nye...dr tadi lagik nak update pasal pancake nih...ke hulu ke hilir..geduk gedebak..dah masuk malam dah......begini lah kekdah nye dgn mokwo nih...mesti nak settle dulu kerja umah segala nye..klau mokwo melangut kat depan komputer nih..mau x jadi kerja satu pun tau...i'm so addicted to 'bloghopping'
slimm ajerr pancake mokwo..makan dgn banana caramel
 
ini crita breakfast pagi tadi daa...sebenarnye buat 2 kali bancuh...tapi dapat dua hasil yg berbeza...apo kono ehh jang oooi...rasa2 nye dah ikut bagai termaktub dlm resepi nye...tapi bancuhan yg pertama tuh...kok jadik lempengggg!!!...bancuhan pertama jugak menjadi tersangat viscous nyee...sampai nak sendukkan pun amat payah!..mungkin mokwo tersalah sukat air kerrr?

2nd attempt...amidst my hectic schedule...ewahh ngalah PM lak...sebelum amek kakak dr sekolah nye..mokwo bancuh lagi satu adunan..dah siap mokwo biarkan sekejap...dah balik dlm 40 min baru mokwo goreng lagi...kali nih ok lah...kembung skit..adunan nye tak lah se likat yg sebelum nye..ape2 pun...2 bancuhan pancake...habis di makan...for breakfast, lunch n tea time..nak meng'experiment' punya pasal....hihihi...sib baik memang sedap..!!!

resepi asal dari chef hajar, tapi mokwo c&p dari umah nor secubit garam...ramai juga rakan2 bloggers yg dah mencuba dan hasilnye sungguh marbeles...sampai kat dapur mokwo...hemmmm......uhuk uhuk...sampai ati kaooo pancake !!!.....tetapi.....di nyatakan sekali lagi , pancake nih memang sodapppp!
tq all for sharing this resepi!!

pembakaran yg tak sekata...ber balau-balau

makan dgn corn syrup aka pancake syrup....yum..yum!!
PANCAKE by Hajar


3 sudu besar butter/majerin ~ dicairkan
1 bj telur (k.nor guna saiz A)
1 1/2 cawan tepung naik sendiri
1 sudu teh baking powder
1 sudu besar gula castor
1 cawan susu segar (boleh guna susu tepung yg dibancuh dgn air)
secubit garam
1 sudu besar jus lemon (k.nor tak letak pun, mokwo lupo lahai! lenkali nak buh!)


cara2:
Campurkan kesemua bahan dan gaul sebati.
Boleh guna blender atau guna balloon whisk jer.
Biarkan selama 10 minit.
Goreng dlm frying pan hingga masak.

* adunan ni mmg nampak pekat skit, tp lembut dan gebus jer hasil dia nanti
kalau nak tambah air skit pun tak per, tp jangan banyak, nanti cair. kalau cair pancake kita jd nipis jer, tak cantik.


**utk jdkan pancaka mayonis tambah 1 1/2 sudu besar mayonis dlm adunan
**utk dapat hasil pancake yg cun melecun..boleh tengok cara2 nor-SG..cuba jgn x cuba!

3 comments:

K.Nor said...

heheheeh.. silap sukat air ke mokwo.. ermmm kalau tengok pd rupa paras pancake mokwo tu rasanya cam kuali tak cukup panas tu.. kena kuatkan sket apinya.. sket jer lg ya.. :)

usaha lg mokwo smpai dpt yg perfect!! go mokwo go!! ^____^

kakchik said...

Tetiba je jadi lapar. Aish takleh jadi ni, esok pagi nak buat lempeng lagi la nampaknya.

Mokwo, lempeng/penkek mokwo pun lawa dan gebu je tu. Makan dengan chili tuna pun sedap ni.

mokwonik said...

to kak nor:: ohhgitu kerr?? nanti cuba lagik, sememang nye dapur mokwo susah tul nak kontrolapi dia!

to kak chik:: tq kakchik..next time mau cuba ngan tuna mayo lak!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...