Pages

Monday, October 25, 2010

masak lomak daging salai terung telunjuk

salam semua..dah masak ke belum...mungkin ade yg dah selesai makan....nih lauk tah bila pun tak tau..hajat nak update sejurus lepas makan ari tuh..tapi lepas makan mata ku jadik kira nak tengok bantal ajeee.....hahaha..moral of the story.....selesaikan kerja dulu baru makan...hehe..bleh ke fokus sambil perut berkeroncong ???

daging salai nih mokwo beli aje..kat negeri sembilan nih..macam2 benda salai dah sedia ada di jual di pasar2 tani or pasar malam...antaranye sembilang salai , bururng puyuh salai, keli salai, ikan2 sungai salai....kalau nak buat sendiri pun boleh..hanya lumurkan daging dgn garam kunyit..lalu di salai atas bara api atau grill skit, supaya ade bau2 hangus...

segala mak nenek salai nih kebiasaan nye diorang buat masak lomak ciliapi lah...biasanye benda2 salai nih akan  di 'couple'kan dgn sayur2 kampung spt  rebung , terung telujuk, belimbing buluh, daun tenggek burung dll..

ade satu masakn tuh yg memang salah satu feveret mokwo ialah masak lomak telur itik yg di campur dgn daun apa tah...di hiris alus2 daun tuh..memberi rasa masam wangi pd gulai lomak telur itik yg sedia hanyir...klau ade masa nanti mokwo paparkan resepi nye kat sini...

sementara tuh meh tengok resepi nih..cukup asas dan simple utk masak lomak kat sini.....selamat mencuba!

bahan2:

350gm daging salai- hiris melintang urat
1 batang serai- ambil bahagian putih nye aje *
1/2 labu bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1/2 " halia*
1" kunyit hidup*
15 biji cili api *
200ml pati santan
1 keping asam keping
1 1/2 cawan air
6 biji terug telunjuk--belah 2 memanjang
garam dan gula secukup rasa

cara2:
  • kisar semua bahan yg bertanda *
  • panaskan periuk, masukkan bahan2 kisar tadi . tambah air dan asam keping didihkan
  • masukkan daging dan santan..klau terlalu pekat boleh tambah air
  • bila dah didih masukkan pula terung telunjuk dan masak sampai terung empuk dlm 5 minit
  • perisakan dgn garam dan gula

3 comments:

kak Erna said...

mokwonik..salam kenal dari akak/mak cik..boleh pilih nak panggil yang mana..
teruja tengok daging salai masak lomak cili api ni.menyelerakan sungguh..

mokwonik said...

salam erna ...seganlah nak panggil akak or mak cik sebb mokwo nih pun bukan nye muda pun!!

moklong said...

salam mokwonik... ni moklong dtg utk jln2 cari makan... hehehe...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...