Pages

Friday, October 29, 2010

cucur nasi ikan bilis

salam jumaat utk semua pembaca budiman......masih lagi sessi breakfast2 yeh....buatkan cucur nih...guna sukatan yg di beri..banyak gak dapat...tapi kan dlm dok byk2 tuh mokwo n amny, dua beranak je mengadap..kunyah ..ngap!ngap!ngap!..habih separuh!...keunikkan rasa dari nasi tuh menyebb kan kita rasa nak masukkan cucur nih dlm mulut  lepas satu persatu dan satu dan lagi dan lagi........mana bleh diet...yeelek!!




oklah..ramai jugak yg dah try resepi nih...jadi mulat2...mokwo besa lah, klau buat cucuq.. mcm2 bentuk ade...bertanduklah, cam batu kerikil , batu sungai pun ade..hihi... resepi yg mokwo c&p dari blog yatie-- sinar kehidupan...sememangnye seorang blogger yg manis lagi awet muda...klau jalan sebelah mokwo mau org kata dia adek mokwo ...haha....

err lihat lah jari ku ..ade kurus skit tak??..hehe..ujung jari jek kurus pun!!

tq yatie for d fulfilling recipe!!

Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk men=jemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...

4 comments:

ilahjy said...

ting tonggg saya dtg nak minta sepiring..buat kudapan malam nihehehe

Yatie said...

Salam Mokwo,
Alamak dtng rumah mokwo terus laparlah...terasa2 kerangupan di luar dan kelembutan di dlm cucur nasi ikan bilis tu....terima kasih sudi mencuba resepi cucur yg biasa2 je ni....sedapkan..

ijayuji said...

alam mokwo! kita dtg malam2 buta tgk cucur nasi ikan bilis tu pun dah buat kita terasa nak buat ini jam jugak! :D sedap tu nmpk rangup!

mokwonik said...

to ilahjy:
sepiring jek!! kena berebut ngan pokwo lah nampaknye!

to yatie:
memang sedap yatie..tq sudi share!

to ijah:
malam buta pun bleh ape mkn cucuq..hehehe..sodap!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...