Pages

Thursday, March 11, 2010

kek semolina

texture kek, yg agak padat tapi tidak keras, malah begitu moist( tak de makne marbling ku,huhuhu)

spaghetti yg saje nak interprem





mari jamu mat yeh!..ari nih terlebih sudah gambo2...projek semalam yeh...kek masih ade lagi tapi spaghetti tuh dah abes...sejak mokwo terserempak kek nih kat inahar ali's blog, mokwo sudah jatuh cinta..memang dok dr dulu lagih cari resepi kek semolina nih..depa pakat dok kata sedap sangat la eiih..lepas tuh nampak pulak ika- bangkok dah buat...sampai tak terucaplah kesedapannye..so mokwo ape lagi..sebelum air liur ku terlebih melelehnye..mokwo buatlah kek itewww..hasilnye cukup tidak mengecewakan..memang sedap dan harum sangat kek nih..nak ghase bingke ubi pung ade, ghase kek epal dyg jack jack pun ade..hemmm( sambil dok kunyah kek)hemm, hemm..tahlah u ols buatlah sendiri utk mengetahui rasenye yg sungguh unik


sambil dok tunggu kek masak tuh mokwo buatlah spaghetti sempoi...mokwo klau goreng spaghetti mesti buh olive oil, garlic (byk2) n udeng!! yg lain ikut keadaan stok semasa yeh!


so meh tengok resepi kek semolina, mokwo c&p dr blog ika aka cik jah, yg asal nye dr resepi cik mat gebu yg asalnye dr "A Nyonya's Kitchen" blog..fuhh......tq u ols for sharing the most delicious cake i've ever taste!!


KEK SUJI @ SEMOLINA


BAHAN-BAHANNYA :-)

250 g mentega berkualiti tinggi

170 g gula halus2 camca besar madu

4 biji telur gred A

100 ml susu segar2 camca teh esen vanilla

170 g tepung gandum

1 camca teh baking powder

100 g semolina @ suji

Secubit garam


CARA MEMBUATNYA :-)
Tepung gandum digaul bersama baking powder dan diayak, kemudian campurkan semolina@suji dan garam, gaul rata. Telur, susu dan esen vanilla disatukan dan kocok hingga semua sebati. Ketepikan.
Putar mentega, gula halus dan madu hingga kembang. Masukkan bancuhan telur + susu + esen vanilla tadi sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga putih dan gebu (macam gambar no 2).
Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata dan masukkan ke dalam tin kek yang telah disapu dengan mentega dan dialas dasar tin dengan kertas minyak. (lebih sesuai guna loyang 8")
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong.

3 comments:

izahdaut said...

usshhh..sedapnya bunyi..cemana nak dapat suji tu mokwo?tepung ke apa ek?

mokwonik said...

tpg tuh boleh beli kat kedai runcit, dgn name tpg semolina...kedai india pasti ade, sebab org india guna tepung nih utk buat kuih kesari..harap dpt membantu izah

izahdaut said...

trima kasih...sebab crite mokwo tu sedap sesangat..saya nk cube try la..tq

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...