Pages

Sunday, April 18, 2010

going low tech nowadays..cucur jawa!



lately, di sebab kan kesuntukkan masa, mokwo banyak membuat kuih muih yg simple2 jek utk minum petang! bak kata su dr mersing ..kuih2 berteknologi rendah seperti..cokodok n cucur mucur atau yg seangkatan dgn nye nih..heheh..tak yah panjang ceritakan kuih2 gini..godeh2, goreng..semua suka makan...selamatlah skit dr membasuh gadget2 canggih..hihihi
kuih cucur nih salah satu kuih kegemaran mokwo. tiap kali terpandang kuih nih di gerai2, mokwo mesti beli..biasanye mokwo sorang jek yg makan , sebb biasanye yg di beli tuh sedikt keras texture nye..
tapi resepi nih, sungguh tidak mengecewakan dr segi rase..masa panas sungguh crispy, lemak manis...tapi sepatutnye sekeliling tepi dia mesti kerinting2 gitu..tapi tak berapa jadilah mokwo buat...hai..kuih yg simple cam nih pun tak pas buat..huhuhu...gamaknye nak kena bedung skali lagi tangan ku ini..


jom tengok resepi yg mokwo c&p dr deenoos myr...trimakasih byk2!

bahan2:
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1/2 cawan gula pasir
1 cawan gula merah
sedikit garam
air (lbh krg 2 cawan)
Cara-cara
campurkan gula pasir dan gula merah bersama 2 cawan air.masak hingga mendidih.biarkan sejuk/suam.
tuangkan air gula tadi kedalam adunan tepung gandum dan tepung beras.tambahkan garam.Gaul ikut likat dan ditimbuk-timbuk hingga berbuih.
peram adunan td semalaman.
ambil sesenduk adunan dan digoreng dgn minyak yg secukupnya.

3 comments:

fuzidss said...

ohh 1st time tengok niii

mokwonik said...

mokwo to fuzidss:
unik ,sedap n sonang..fuzidss try yeh!

Yatie said...

salam mokwo, sedapkan kuih ni...dah lama tak makan kuih ni...thanks coz kongsi resepi kat sini...nak cuba jugalah...masa kat msia jiran je yg buatkan..kat sini kena buat sendiri..hi3..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...