Pages

Wednesday, November 24, 2010

terung mask kicap

terung mokwo pun tak brapa hensem,...tapi dah masuk perut..sapa mau kira ensem ke tak!

gambo terung yg sempat mokwo snap..buat pun tak banyak..sebb ingatkan tak de sapa makan terung gini...rupa2 nye berebut lah pulak...satu masakan jawa yg simple dari org jawa juga..tapi cukup sesuai bagi org yg tak berapa jawa macam mokwo nih...hahaha...suka2..simple n sedap jerr

mokwo makan dgn nasik minyak...hemmm??? sedap ker??? yg pasti lauk nih sedap2 ajer kalau nak gandingkan dgn nasi ape2 sekali pun.....ikut suker tekak u oals lah..tepuk perut tanya mulut yeah!!

resepi nih mokwo copy n paste dari rumah izah..yg tengah bergumbira dgn bundt pan nye...weeeee! tumpang happy tuk izah.......kata nye resepi asal dari Ina @ Hana nun yg masih di Japan...
mintak halal mokwo panjangkan kat sini pulak!!

TERUNG MASAK KICAP

Bahan-bahan
  • 3-4 batang terung yg pendek2 tuh! - belah 2@serong
  • *10-15 biji cili padi
  • *1 btg cili merah - klu ade cili kisar bleh juga
  • * 4 biji bawang merah
  • * 2 ulas bawang putih
  • * 1 sudu makan ikan bilis
  • 3 sudu makan kicap manis
  • jus limau kasturi@air asam jawa
  • segenggam ikan bilis goreng
  • segenggam bawang goreng
  • garam - jika perlu

Cara-cara
  • Goreng terung hingga masak.ketepikan.
  • Tumbuk kasar@ blend tanpa air bahan2 yg bertanda *.
  • Panaskan minyak. Tumis bhn tumbuk hingga agak garing.
  • Masukkan kicap manis dan juga jus limau dan gaul rata. Tambah garam jika perlu.
  • Masukkan terung dan separuh drpd ikan bilis goreng.kacau dan tutup api.
  • Angkat dan hidangkan. taburkan bwg goreng dan baki ikan bilis goreng td.

6 comments:

chentaMAYA said...

teringat pulak terung masak kicap gua yg mak gua buat hangit ri2. har har

ibh said...

Salam mokwo..
Sue penah makan ni..kawan opis ue bawa..and dia org jawa..Sedap rupanya.

kak Erna said...

salam mokwo..dah buat ye...saya belum lagi..asek je..dengan terung sambal dan masukkan dalam masak kari je terung tu..

mokwonik said...

to chentamaya:
hangit cam no tuh..nanti bagi resepi nye yek!

to ibh:
memang sedap sue

to kak Erna:
nanti erna cobain yek!! sedap tau nih..seyeus!

izahdaut said...

mokwo..cedap kan kan kan,..saye pun suke inii terung masak cam ni..eh apa punya ayat da..mokwo..mmg happy ni..lalala..hihi

mokwonik said...

to izah:
kalau dekat mau ku ngendeng pinjam bundt pan mu iteww!!!ngeeeh ngeeh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...