Pages

Friday, January 7, 2011

mee goreng mamak

salam Jumaat al- mubarak kpd semua muslimin dan muslimat...ari nih mokwo sedikit tak sihat..hidung berair dan kerongkong seakan perit dan gatal..dah mula batuk2 ..kekdah nye kena lah mokwo pakai inhaler coz berbunyi dah wheezing tuh...sungguh tak selesa..but heii that's life with asthma...expect the unexpected ....sokmo2 kena bawak inhalers tuh!

bila tak sihat tekak musti nak ngada2...tak berselera sungguh kalau nak tapau...tak tahan dehh org di sinun terengganu dok tayang mee mamak dia!!!...dapt makan mee mamak alangkah enak nye...nak2 yg goreng tuh bukan mamak tapi hubby tercinta.....hahaha...banyak lah mokwo punya verangan...pokwo seawal pagi udah tak nampak kelibat nye...sendiri goreng lah jawap nye!!!


kali nih, mee goreng org sengal badan..memang malas...hanya berencahkan fish kek dan telur...sayur lak..hantam ajer apa2 yg mokwo nampak ijoo...sib baik ade ayam goreng buat penyeri majlis.. kicap pekat jalen lak tak terbeli2 sampai sekarang...so guna kicap besa tuh yg mee goreng mokwo cam tak brapa nak mamak...hukhuk!
 
kali nih mokwo try guna resepi chef hanieliza...sedap!! tq kak liza..moga lebih sukses sokmo!!


Bahan
500 gm mee kuning
100 gm daging ) hiris nipis
100 gm fish cake )
1 cawan taugeh
1 mangkuk sawi [potong kecil]
3 sudu cili mesin.~~ nak pedas bubuhlah lebih
1 sudu rempah kari
3 sudu kicap pekat
2 sudu minyak masak
1 labu bawang besar [cincang halus]
1 cawan putih telur
3 biji cili hijau [hiris nipis]

Cara.
1. Panaskan minyak. Masukkan bawang dan cili & rempah dan biarkan garing dan wangi.
2. Masukkan daging dan kacau rata.
3. Masukkan fish cake. Biar sebentar.
4. Masukkan kicap dan mee. Kacau rata.
5. Masukkan taugeh dan sawi.
6. Ketepikan mee dan masukkan telur di tengah-tengah kuali.
7. Biarkan telur tu masak sikit barulah dikacau dan gaul rata.
8. Masakkan mee agak kering.
9. Hidangkan dalam pinggan leper dan hiaskan

5 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

menyelerakan sungguh mee mamak mokwo tu walaupun bukan mamak yg menggorengnya... baklah sepinggan..

K.Nor said...

olololo... org tak sihat, ngengada jer nak rasa masakan cik abg dia ya... hihihi

mokwonik said...

to sari yusa:
meh le amek...berpinggan2..hihi

to nor:
nasiblah...tukang masak yg sakit..makan pun sendirik kena masak..kalau umah nor dkat tak ke sonang kerja mokwo nih!haha..ari2 ku mintak tapau buat muka seposen!

hana said...

salam kak..
tak sihat yer? hopefully cepat sembuh.. tp tol la kak, time tak sihat mmg wajib ngada2 mintak itu ini... tp untung pokwo pandai juga masak... klu kene kat hmzh, hmmmmmm... balik2 sup bodo2.. arghhh daku harus bersyukur la gamaknyer.. hahaha

kak Erna said...

mokwo..mee goreeng mokwo..ni..penat2 goreng..dah la tak sihat..buat apa kasi nama dengan mamak..he he.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...